سرطان پروستات: چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟

سرطان پروستات: چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟

سرطان پروستات یکی از شایع‌ ترین انواع سرطان در میان مردان است. علت اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نشده است، اما برخی عوامل می‌ توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.

عوامل موثر در بروز سرطان پروستات:

سن: تقریباً ۶۰ درصد تمام موارد ابتلا به این سرطان در مردان بالای ۶۵ سال تشخیص داده می‌ شود.
محیط: مواجهه با برخی مواد شیمیایی صنعتی با ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.
سابقه خانوادگی: اگر پدر یا برادر به این سرطان مبتلا باشند احتمال ابتلای فرد به آن دو برابر افزایش می‌ یابد.
رژیم غذایی: مصرف زیاد چربی و دریافت کم میوه و سبزی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌ دهد. مصرف زیاد گوشت‌ های سرخ شده نیز در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر است. زیرا پخت گوشت در دمای بالا سبب تولید مواد شیمیایی شده که می‌ توانند با تغییر DNA خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
برخی مواد غذایی که می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش داشته باشند عبارتند از:
۱. اسیدهای چرب امگا ۳: امگا ۳ در ماهی و سایر غذاهای دریایی یافت می‌ شود. از منابع گیاهی آن نیز می‌ توان به گردو، دانه بزرک و لوبیای سویا اشاره کرد. برخی شواهد نشان می‌ دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌ دهند.
۲. گوجه‌ فرنگی: گوجه‌ فرنگی حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است. برخی مطالعات نشان داده‌ اند که لیکوپن می‌ تواند خطر سرطان‌ های پروستات، ریه و معده را کاهش دهد. گریپ‌ فروت، هندوانه و زردآلو نیز حاوی لیکوپن هستند.
۳. قهوه: در سال ۲۰۱۶ پژوهشگران نتایج تحقیقات خود را در مورد اثر قهوه بر خطر سرطان منتشر کردند. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق قهوه و آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش دارند.

نکته:

اگرچه پیروی از رژیم غذایی سالم می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به این سرطان کمک کند، اما غربالگری و معاینات دوره‌ ای بهترین راهکار برای پیشگیری و یا درمان به موقع سرطان پروستات است. بنابراین لازم است در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

Loading