سزارین احتمال اضافه وزن کودکان را افزایش خواهد داد.

سزارین احتمال اضافه وزن کودکان را افزایش خواهد داد.

تحقیقات نشان می‌دهد اگر مادر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا باشد احتمال اضافه وزن یا چاقی فرزند وی تا سن ۳ سالگی بیشتر است. اعتقاد بر این است که باکتری‌های روده در این امر نقش دارند. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که میکروبیوم روده شیرخوار تحت تاثیر نوع زایمان قرار می‌گیرد. در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) و باکتری‌های روده در بروز چاقی کودکان موثر دانسته شده‌اند. این نتایج با بررسی بیش از ۹۳۰ مادر و فرزندانشان به دست آمده است. در این مطالعه نوع و کیفیت باکتری‌های حاضر در مدفوع شیرخواران بررسی شد. همچنین وزن کودکان در سن ۱ و سپس ۳ سالگی اندازه‌گیری شد.
در مطالعه مذکور مشاهده شد اگر مادر مبتلا به اضافه وزن زایمان طبیعی انجام دهد احتمال بروز اضافه وزن در فرزند وی ۳ برابر افزایش می‌یابد. اما اگر زایمان به صورت سزارین انجام شود احتمال اضافه وزن کودک ۵ برابر افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی سزارین احتمال بروز چاقی را در کودکان افزایش می‌دهد.
همچنین مشخص شد فراوانی باکتری‌هایی به نام Lachnospiracae بر ارتباط بین وزن مادر و وزن کودک در زایمان طبیعی و زایمان سزارین تاثیر می‌گذارد. به طوریکه میزان این باکتری در شیرخوارانی که مادرشان به اضافه وزن مبتلا است، بیشتر می‌باشد. همچنین میزان این باکتری در کودکانی که به روش سزارین یا طبیعی به دنیا آمده بودند، متفاوت است.
نتایج این مطالعه نقش باکتری‌های روده را در سلامتی و بیماری تائید می‌کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اضافه وزن و چاقی در میان کودکان کم سن شایع است، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش میزان سزارین ایجاد می‌کند.
منبع:

Hein M. Tun et al. JAMA Pediatrics 2018.

Loading