سیگار کشیدن در دوران بارداری به شنوایی کودکان آسیب می‌زند.

سیگار کشیدن در دوران بارداری به شنوایی کودکان آسیب می‌زند.

استعمال دخانیات خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان، آب مروارید، مشکلات دندانی و … را افزایش می‌دهد. نتایج یک مطالعه ژاپنی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار قبل و بعد از تولد با بروز اختلالات شنوایی در کودکان کم سن مرتبط است.‌
در این مطالعه حدود ۵۰ هزار کودک ۳ ساله که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ متولد شده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در میان این کودکان ۸/۳ درصد آن‌ها فقط در دوران بارداری در معرض دود سیگار قرار داشتند. ۳/۹ درصد کودکان در ۴ ماهگی فقط در معرض دود دست دوم قرار داشتند. دود دست دوم به معنای آن است که فرد دخانیات مصرف نمی‌کند، اما در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرد. ۰/۹ درصد نیز هم در دوران بارداری و هم در ۴ ماهگی با دود سیگار تماس داشتند.
شیوع اختلالات شنوایی در ۳ سالگی ۴/۶ درصد بود. خطر ابتلا به این اختلالات در کودکانی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار بودند و در کودکانی که در ۴ ماهگی در معرض دود دست دوم بودند به ترتیب ۶۸ و ۳۰ درصد بالاتر بود. در کودکانی که هم در دوران بارداری و هم بعد از تولد (۴ ماهگی) با دود سیگار در تماس بودند احتمال بروز اختلالات شنوایی ۲/۴ برابر بیشتر بود.
اگرچه دستورالعمل‌های فعلی استعمال دخانیات در دوران بارداری و در حضور کودکان را منع می‌کند، اما هنوز هم تعدادی از زنان در دوران بارداری دخانیات مصرف می‌کنند و بسیاری از کودکان کم سن در معرض دود دست دوم قرار دارند. نتایج حاصل از مطالعه حاضر به وضوح نشان می‌دهد که عدم استعمال دخانیات در دوران بارداری و بعد از آن خطر مشکلات مرتبط با شنوایی را در کودکان کاهش می‌دهد. بنابراین، باید مداخلات قوی جهت پیشگیری از استعمال سیگار در این دوران‌ها انجام شود.
منبع:

Calistus Wilunda et al. Paediatric and Perinatal Epidemiology 2018.

Loading