شنا و فوایدی که برای سلامتی جسمی و روحی به دنبال دارد

شنا و فوایدی که برای سلامتی جسمی و روحی به دنبال دارد

شنا کردن معمولاً برای تمامی افراد، با هر سن و با هر میزان تناسب اندام، امکان‌پذیر است. این ورزش فواید بی‌شماری برای سلامتی جسم و روح به دنبال دارد. برخی از این فواید عبارتند از:
۱. در شنا تقریباً تمام عضلات بدن، شامل دست، پا و شکم، درگیر می‌شود. این نوع ورزش بدون آن که فشار و استرس زیادی به بدن وارد کند سبب افزایش ضربان قلب شده و در بهبود قدرت عضلانی نقش دارد.
۲. شنا سبب درگیر شدن قلب، ریه و سیستم گردش خون می‌شود. تحقیقات نشان داده در افرادی که به این نوع ورزش می‌پردازند میزان مرگ و میر نسبت به افراد غیرفعال ۵۰ درصد کمتر است. همچنین مشاهده شده که این ورزش به کاهش فشارخون و کنترل قند خون کمک می‌کند.
۳. برخی بیماری‌ها، مانند آرتریت، ممکن است سبب شود ورزش کردن با دشواری همراه شود. از آنجاکه آب از عضلات حمایت می‌کند، شنا کردن برای اغلب این بیماران مفید است.
۴. شنا کردن برای افراد باردار امکان‌پذیر است. افزایش وزن در دوران بارداری می‌تواند سبب ایجاد درد در قسمت مفاصل و عضلات شود. بنابراین، آب موجود در استخر به این افراد در تحمل وزن خود در هنگام فعالیت کمک می‌کند. البته اگر قبل از دوران بارداری به استخر نمی‌رفتید، قبل از شروع این ورزش با پزشک مشورت کنید.
۵. شنا یک ورزش مناسب برای سوزاندان کالری و کاهش وزن است. میزان کالری مصرفی در این ورزش به وزن فرد و شدت ورزش بستگی دارد.
۶. حدود نیمی از سالمندان به اختلال خواب مبتلا هستند. نتایج یک مطالعه که بر روی افراد سالمند انجام شده نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به بی‌خوابی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، خواب بهبود می‌یابد.
۷. ورزش سبب ترشح اندورفین و بهبود خلق و خو می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده نشان می‌دهد که شنا کردن به مدت ۱۲ هفته سبب بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به دمانس (زوال عقل) می‌شود.
۸. ورزش در کاهش استرس و اضطراب نقش دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما مشخص شده که حتی ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته به ایجاد احساس آرامش کمک می‌کند.

Loading