شیوع سرطان‌های مرتبط با چاقی و دیابت در حال افزایش است.

شیوع سرطان‌های مرتبط با چاقی و دیابت در حال افزایش است

بر اساس گزارشات موجود حدود ۴۲۲ میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و حدود ۲ میلیارد نفر نیز به اضافه وزن یا چاقی مبتلا می‌باشند. این آمار نگران‌کننده‌ است. زیرا دیابت و چاقی خطر برخی انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، پانکراس، کبد، کیسه صفرا، سینه و آندومتر را افزایش می‌دهند. در سال ۲۰۱۲، ۵/۶ درصد تمام انواع سرطان در سراسر جهان با دیابت و نمایه توده بدنی (BMI) بالا مرتبط بوده است. BMI بالا به نمایه توده بدنی بالاتر از ۲۵ اطلاق می‌شود.
با توجه به شیوع بالای این دسته از عوامل خطر ابتلا به سرطان، تلاش‌ها باید بر اقدامات پیشگیرانه تمرکز کنند. بنابراین باید سیاست‌های غذایی برای مقابله با افزایش شیوع دیابت و چاقی اجرا شود.
اکثر موارد سرطان که با دیابت و BMI بالا مرتبط هستند در کشورهای غربی با سطح درآمد بالا مشاهده می‌شود. کشورهای واقع در شرق و جنوب شرقی آسیا در جایگاه بعدی قرار دارند. در کشورهای با درآمد پایین و متوسط شیوع سرطان به طور کلی کمتر است. اما در این کشورها دیابت و BMI بالا تاثیر بیشتری دارند. در کشورهایی مانند مغولستان، مصر و کویت ۹ تا ۱۴ درصد تمام موارد سرطان به دیابت و BMI مرتبط هستند.
به گفته محققان تعداد موارد سرطان که به دیابت و چاقی مرتبط هستند در جهان افزایش خواهد یافت. زیرا شیوع این دو عامل خطر در حال گسترش است. با توجه به هزینه‌های بالای مرتبط با سرطان و بیماری‌های متابولیکی این پیش‌بینی هشداردهنده بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع:

Jonathan Pearson-Stuttard et al. The Lancet Diabetes & Endocrinology 2017.

Loading