صبحانه و ۷ توصیه در مورد آن برای مبتلایان به دیابت

صبحانه و 7 توصیه در مورد آن برای مبتلایان به دیابت

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه است، به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت. در هنگام صبح به علت ساعت‌ها غذا نخوردن و نیاز بدن به تامین انرژی باید صبحانه مصرف شود. توصیه می‌شود بیماران مبتلا به دیابت توصیه‌های ذیل را در مورد وعده صبحانه رعایت نمایند:
۱. صبحانه یک وعده مناسب برای دریافت فیبر است. فیبر بدون افزایش قند خون سبب احساس سیری می‌گردد. سعی کنید هر روز صبح ۷ تا ۱۰ گرم فیبر مصرف کنید. فیبر در میوه، سبزی، حبوبات و غلات یافت می‌شود.
۲. از میوه و سبزی استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات رنگی یک منبع کم کالری کربوهیدرات هستند. مصرف آن‌ها در وعده صبحانه به تامین فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند. اگر بیمار دیابتی به ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز داشته باشد باید روزانه ۴ واحد میوه و ۴ واحد سبزی دریافت کند.
۳. صبحانه باید ترکیبی از منابع سالم کربوهیدرات (حدود ۱۵ تا ۳۰ گرم) و مقدار کمی پروتئین باشد. کربوهیدرات انرژی بدن را تامین کرده و پروتئین به حفظ نیرو و احساس سیری کمک می‌کند.
۴. در وعده صبحانه از مصرف آبمیوه خودداری کنید. یک لیوان آبمیوه حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات و انرژی است. مصرف مکرر آبمیوه سبب افزایش قند خون و افزایش وزن می‌شود.
۵. از مصرف گوشت‌های فرآوری شده اجتناب کنید. گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس فاقد کربوهیدرات است، اما منبع خوب پروتئین نبوده و فاقد ارزش غذایی است.
۶. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند برای وعده صبحانه از میوه، سبزی، پنیر کم چرب و نان سبوس‌دار استفاده نمایند. افزودن جو دوسر به شیر کم چرب مقدار فیبر صبحانه را افزایش می‌دهد.
۷. دو ساعت بعد از صبحانه قند خون خود را اندازه‌گیری کنید. اگر قند خون شما بالاتر از میزان هدف است یکی از دلایل آن مصرف زیاد کربوهیدرات در وعده صبحانه است. بنابراین باید مصرف آن را کاهش دهید.

Loading