علائم سرطان که باید به آن‌ها توجه نماییم

علائم هشداردهنده سرطان که باید به آن‌ها توجه نماییم

علائم سرطان که بین مردان و زنان مشترک هستند

۱- کاهش اشتها

کاهش اشتها در بیماری‌های مختلف از افسردگی گرفته تا آنفلوآنزا قابل مشاهده است. سرطان نیز می‌تواند از طریق تغییر متابولیسم سبب کاهش اشتها شود. سرطان‌های معده، پانکراس (لوزالمعده)، روده بزرگ و تخمدان نیز با ایجاد فشار بر روی معده می‌توانند سبب احساس سیری و کاهش اشتها شوند.

۲- وجود خون در مدفوع

منشاء خون موجود در مدفوع دستگاه گوارش است. منشاء خون روشن رکتوم یا انتهای روده است. منشاء خون تیره قسمت‌های بالاتر دستگاه گوارش، مانند معده، می‌باشد. به منظور تعیین علت وجود خون در مدفوع ممکن است نیاز به کولونوسکوپی یا سایر روش‌های تشخیصی باشد.

۳- وجود خون در ادرار

مشاهده خون در ادرار نشان‌دهنده وجود مشکلی در دستگاه ادراری است. سرطان کلیه و مثانه می‌توانند سبب بروز این علامت شوند. با این حال، عفونت، سنگ کلیه یا سایر بیماری‌های کلیوی نیز می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند.

۴- سرفه‌ای که بهبود نمی‌یابد

اگرچه سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌توانند سبب بروز سرفه شوند، اما سرفه می‌تواند یکی از علائم بالقوه سرطان ریه نیز باشد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه، کاهش وزن، خستگی و تنگی نفس اشاره کرد.

۵- خستگی مفرط

خستگی مفرط یکی از علائم معمول سرطان است. اگر تغییر میزان فعالیت و یا خواب بیشتر به رفع خستگی شما کمک نمی‌کند با پزشک مشورت نمایید.

۶- تبی که بهبود نمی‌یابد

افزایش درجه حرارت بدن نشان‌دهنده ابتلا به عفونت است. اما در برخی موارد مانند سرطان خون، کلیه، کبد و لنفوم نیز تب مشاهده می‌شود. اگر درجه حرارت بدن شما برای بیش از چند روز بالاتر از ۱۰۰/۵ درجه فارنهایت (بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد) است به پزشک مراجعه کنید.

۷- وجود توده در گردن

وجود توده در گردن می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. با این حال، بروز این مشکل می‌تواند علامت اولیه سرطان‌های دهان، گلو، تیروئید و حنجره نیز باشد.

۸- تعریق شبانه

در زنان میانسال تعریق شبانه می‌تواند از علائم یائسگی باشد. از سوی دیگر، سرطان یا عفونت نیز می‌تواند با تعریق شبانه همراه باشد.

۹- تغییرات پوستی

هر نوع تغییر پوستی، مانند تغییر اندازه خال‌ها یا وجود زخمی که بهبود نمی‌یابد، می‌تواند نشان‌دهنده سرطان پوست باشد.

۱۰- تورم غدد لنفاوی

وجود توده در کنار گردن می‌تواند به علت عفونت گلو باشد. بیماری‌هایی مانند لنفوم یا سرطان خون نیز می‌توانند سبب تورم غدد لنفاوی شوند. سرطان پستان نیز اگر گسترش یابد (متاستاز) می‌تواند سبب تورم غدد لنفاوی زیر بغل شود. اگر تورم غدد لنفاوی در مدت یک هفته بهبود نیافت به پزشک مراجعه نمایید.

۱۱- اختلال در بلع

احساس وجود توده در گلو یکی از علائم شایع سوزش سر دل است. با این حال، اگر احساس می‌کنید بلع مواد غذایی برای شما دشوار است باید به پزشک مراجعه نمایید. زیرا یکی از علل این مشکل سرطان مری است.

۱۲- کاهش وزن غیرارادی

از میان هر ۵ بیمار مبتلا به سرطان در ۲ نفر آن‌ها در زمان تشخیص بیماری وزن بدون هیچ دلیل مشخصی کاهش یافته است.

علائم سرطان در مردان

۱۳- وجود خون در ادرار یا منی

وجود رنگ قرمز، صورتی یا قهوه‌ای در ادرار یا منی معمولاً نگران‌کننده نیست. عفونت‌ها، سنگ‌‎ کلیه، جراحت‌ها و بزرگ شدن غیرسرطانی پروستات می‌تواند سبب خونریزی شود. با این حال، سرطان مثانه و یا پروستات نیز می‌تواند با این علامت همراه باشد. آزمایش ادرار و سایر روش‌های تشخیصی می‌توانند به کشف علت خونریزی کمک کنند.

۱۴- وجود توده در بیضه

اگرچه علل مختلفی می‌تواند سبب بروز این مشکل شود، اما یکی از علائم سرطان بیضه وجود توده است.

علائم سرطان در زنان

۱۵- وجود توده در پستان یا تغییر پستان

اگرچه یکی از علائم سرطان پستان وجود توده است، اما باید توجه داشت که اغلب توده‌ها مشکل‌ساز نیستند. بلکه کیست‌های حاوی مایع یا تومورهای غیرسرطانی هستند.

۱۶- خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا بعد از یائسگی

این نوع خونریزی می‌تواند از علائم سرطان دهانه رحم یا اندومتر باشد. بنابراین در مورد هر نوع خونریزی غیرطبیعی باید با پزشک مشورت شود.

Loading