سازمان بهداشت جهانی اخیراً توصیه کرده که بزرگسالان و کودکان میزان دریافت قند و شکر را به کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی مصرفی کاهش دهند. “کاهش مصرف شکر” به نظر یک توصیه و شعار روزمره می‌باشد اما مفهوم آن بیش از محدود کردن آبنبات، نوشابه، کیک و پرهیز از شیرین کردن قهوه در رژیم تان است. به گفته دکتر ارین پالینسکی- واد :”انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند زنان بیش از ۶ قاشق چایخوری (۲۵ گرم) در روز از شیرین کننده‌ها و مردان بیش از ۹ قاشق چایخوری (۳۸ گرم) استفاده نکنند.” با اضافه نکردن شکر به غذا به نظرتان می‌آید که کاملاً این توصیه را رعایت نموده‌اید، اما به طور میانگین، اکثر افراد روزانه بیش از ۲۰ قاشق چایخوری از شیرین کننده‌ها استفاده می‌کنند، مقدار قابل توجهی کالری محض که می‌تواند منجر به اضافه وزن و افزایش خطر بیماری‌ها گردد. چگونه می‌توان از مصرف نکردن این شکرهای پنهان مطمئن شد؟ به توصیه دکتر پالینسکی-واد اتیکت‌ها و مواد تشکیل دهنده خوراکی‌ها را به دقت بخوانید. اگر شکر در بیش از ۳ ماده تشکیل دهنده آن وجود دارد، آن را انتخاب نکنید. به نکات قابل توجه موجود در این ۸ ماده غذایی سرشار از شکر دقت کنید.

ماست میوه‌ای

آیا ماست در گروه مواد غذایی مفید طبقه‌بندی نمی‌شود؟ بله، مفید است. اما ماست‌های میوه‌ای معمولاً حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند(حدود ۱۹ گرم در هر فنجان). یک انتخاب بهتر: ماست معمولی تهیه کرده و به آن تکه‌های میوه و کمی عسل به عنوان شیرین کننده بیفزایید.

سوپ‌های آماده

شما از اینکه سوپ‌های آماده دارای مقدار زیادی سدیم می‌باشند آگاهی دارید، اما آیا می‌دانید که مملو از مواد شیرین نیز هستند؟ این گفته حقیقت دارد: شکر به عنوان نگهدارنده به بسیاری از سوپ‌های آماده اضافه می‌شود. حدود ۱۵ گرم شکر در هر ۵/۱ فنجان آن موجود است. بنابراین قبل از خرید اتیکت‌ها را به دقت مطالعه فرمایید.

چاشنی سالاد

چاشنی‌های سالاد یکی از بزرگترین مواردی هستند که می‌توانند سالاد به ظاهر سالم را به یک تخریب کننده رژیم در چند ثانیه تبدیل کنند، مانند چاشنی‌هایی که حدود ۴ گرم شکر در هر قاشق چایخوری آن‌ها موجود است. به نوع بدون چربی آن‌ها نیز دقت کنید، زیرا برای طعم‌دهندگی از شکر بیشتری استفاده می‌کنند. سالادتان را با یک چاشنی ساده و سبک تهیه شده از روغن زیتون و آبلیمو تازه مزه دار نمایید.

سس گوجه فرنگی

سس‌های گوجه فرنگی موجود در فروشگاه‌ها به راحتی در دسترس هستند، اما غنی از شکر هستند. از شکر برای از بین بردن طعم اسیدی گوجه فرنگی و افزایش مدت زمان نگهداری استفاده می‌شود. حدود ۱۲ گرم شکر در نصف فنجان از آن وجود دارد (در لیست مواد تشکیل دهنده تحت عنوان “شربت ذرت” قید می‌شود).

آب پرتقال

این نوشیدنی متداول صبحانه شکر افزوده شده ندارد، اما تقریباً ۹ گرم شکر در هر لیوان آب پرتقال موجود است (حدوداً به اندازه یک لیوان نوشابه!). به توصیه USDA خوردن خود میوه پرتقال فواید بیشتری دارد زیرا فیبر آن نیز دریافت می‌شود؛ همچنین مطالعات نشان می‌دهند استفاده از میوه کامل مانند سیب و انگور، برخلاف آبمیوه‌هایشان می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

Loading