فعالیت بدنی و نقشی که در کنترل علائم فیبرومیالژی دارد

فعالیت بدنی و نقشی که در کنترل علائم فیبرومیالژی دارد

فیبرومیالژی به معنای وجود درد مزمن در بسیاری از نقاط بدن است که با احساس خستگی همراه می‌باشد. علت این بیماری به خوبی شناخته نشده است.

برخی درمان‌های رایج برای این افراد عبارتند از:

• دارو درمانی: در برخی افراد استفاده از داروهای ضدافسردگی به بهبود علائم روحی و روانی و درد جسمی کمک می‌کند. همچنین ممکن است برای این افراد داروهای ضددرد و یا ضدالتهاب تجویز شود.
• کنترل استرس از طریق مدیتیشن و یوگا
• در برخی افراد مواد غذایی و یا تغییرات فصلی در شروع علائم نقش دارند. شناسایی و اجتناب از این محرک‌ها و یا آماده شدن برای رویایی با آن‌ها می‌تواند در کاهش علائم نقش داشته باشد.
• درمان‌های جایگزین و مکمل مانند ماساژ و یا طب سوزنی که قبل از استفاده از آن‌ها باید با پزشک مشورت شود.
• ورزش می‌تواند با تقویت عضلات و کاهش آسیب عضلانی در پیشگیری از درد مزمن نقش داشته باشد. همچنین می‌تواند به کنترل سایر علائم این بیماری، مانند افسردگی، اختلال در تمرکز، مشکلات مربوط به خواب کمک کند. توصیه می‌شود که بزرگسالان هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی با شدت بالا انجام دهند. همچنین باید حداقل ۲ بار در هفته ورزش‌های قدرتی به منظور درگیر کردن تمام عضلات بدن انجام شود. ورزش کردن ممکن است برای افراد مبتلا به فیبرومیالژی دشوار باشد. بنابراین این افراد می‌توانند میزان فعالیت بدنی خود را به تدریج افزایش دهند.

فعالیت بدنی و فیبرومیالژی

بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به فیبرومیالژی عبارتند از:

۱- ورزش هوازی

ورزش هوازی مانند دویدن و یا پیاده‌روی در کاهش علائم فیبرومیالژی موثر است. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ورزش هوازی منجر به بهبود کیفیت زندگی و بهبود درد و عملکرد عضلانی می‌شود. با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ورزش به کاهش خستگی کمک می‌کند.

۲- تای‌چی

تای‌ چی یک هنر رزمی چین باستان است که شامل حرکات کششی و آهسته می‌باشد. این ورزش در بهبود علائم جسمی و روانی فیبرومیالژی نقش دارد. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده نشان می‌دهد که تای‌چی به اندازه ورزش هوازی و حتی بیشتر از آن در بهبود علائم این بیماری موثر است.

۳- تمرینات قدرتی و مقاومتی

تمرینات مقاومتی، مانند بلند کردن وزنه، سبب تقویت عضلات شده و به بهبود علائم فیبرومیالژی کمک می‌کند. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که تمرینات مقاومتی با بهبود وضعیت سلامتی، تسکین درد و تقویت عضلات در زنان مرتبط است.

۴- یوگا

مطالعات نشان داده که یوگا در افراد مبتلا به فیبرومیالژی در کاهش علائمی مانند افسردگی موثر است.

Loading