مبتلایان به کیست سینه کدام نکات تغذیه‌ای را باید رعایت کنند؟

مبتلایان به کیست سینه کدام نکات تغذیه‌ای را باید رعایت کنند؟

کیست‌های سینه کیسه‌های پر از مایع در بافت سینه می‌باشند. کسیت سینه شایع‌ترین توده خوش خیم و غیرسرطانی در سینه بوده، به ندرت سرطانی است و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد.
شایع‌ترین علامت کیست سینه وجود توده صاف و نرم است که به راحتی در بافت سینه حرکت می‌کند. با این حال، برخی کیست‌های سینه به قدری کوچک هستند که احساس نمی‌شوند. از دیگر علائم کیست سینه می‌توان به ترشحات سینه که ممکن است شفاف، زرد و یا قهوه‌ای تیره باشد و احساس درد در محل کیست اشاره کرد. کیست‌ها ممکن است در طی چرخه قاعدگی تغییر کرده و قبل از عادت ماهیانه بزرگتر و بعد از آن کوچکتر شوند. بسیاری از کیست‌های سینه بدون درمان از بین می‌روند. اگر کیست سینه خیلی بزرگ باشد و یا از بین نرود ممکن است به کمک سوزن کوچک مایع داخل آن تخلیه شود و یا در برخی مواقع برای خروج آن جراحی پیشنهاد گردد.
علت ابتلا به کیست سینه به طور دقیق مشخص نیست. ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی در طی چرخه قاعدگی ماهانه و یا وجود استروژن اضافی در بدن ایجاد شوند. استروژن هورمونی است که می‌تواند با تحریک بافت سینه در پیدایش کیست نقش داشته باشد.
برخی نکات که مبتلایان به به این بیماری باید رعایت نمایند، عبارتند از:
• اجتناب از دریافت کافئین: شواهدی مبنی بر ارتباط بین کافئین و کیست سینه وجود ندارد. با این حال، برخی زنان به تجربه متوجه شده‌اند که حذف کافئین از رژیم غذایی سبب بهبود علائم آن‌ها شده است. بنابراین می‌توانید مدتی منابع غذایی حاوی کافئین مانند قهوه و شکلات را محدود یا حذف کرده و اثر این اقدام را بر علائم خود بررسی نمایید.
• کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی: اگرچه نتایج مطالعات در مورد اثربخشی محدودیت نمک بر شکل‌گیری کیست قطعی نیست، اما به اعتقاد برخی محققان محدودیت دریافت نمک در این رابطه مفید است. مصرف کمتر نمک و سدیم میزان مایع اضافی تجمع یافته در بدن را کاهش داده و درنتیجه به بهبود علائم مرتبط با کیست‌های سینه که حاوی مایع هستند، کمک می‌کند.
• روغن گل مغربی یک مکمل حاوی اسید چرب لینولئیک اسید است که بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها در دسترس است. برخی مطالعات کوچک نشان داده‌اند که روغن گل مغربی در بهبود درد سینه در چرخه قاعدگی که ممکن است با کیست سینه در ارتباط باشد، موثر است. با این حال، برای تائید این نتایج نیاز به انجام مطالعات بیشتری وجود دارد. مکانیسم عمل روغن گل مغربی مشخص نیست. اما برخی پژوهشگران معتقدند زنانی که به کمبود لینولئیک اسید مبتلا هستند به نوسانات هورمونی در طی چرخه قاعدگی حساس‌تر بوده و درنتیجه بیشتر احتمال دارد که درد سینه را تجربه کنند.
• به زنان مبتلا به کیست سینه توصیه می‌شود قبل از دریافت هر گونه مکمل حاوی ویتامین و مواد معدنی، مکمل‌های گیاهی و سایر مکمل‌های غذایی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایند.

Loading