مصرف چه میزان غذاهای گیاهی از بروز چاقی پیشگیری می‌کند؟

مصرف چه میزان غذاهای گیاهی از بروز چاقی پیشگیری می‌کند؟

امروزه مشخص شده رژیم غذایی که در آن تاکید بر روی مصرف مواد غذایی گیاهی است، یا به عبارت دیگر رژیم غذایی گیاهخواری، خطر چاقی را کاهش می‌دهد. با این حال، مشخص نیست که چه میزان پایبندی به این نوع رژیم می‌تواند خطر اضافه وزن یا چاقی را در اواخر عمر کاهش دهد. در این راستا تیمی از محققان ۹۶۴۱ نفر را که به طور میانگین ۶۲ ساله بودند، مورد مطالعه قرار دادند. نمایه توده بدنی (BMI)، دور کمر، نمایه توده چربی و درصد چربی بدن افراد مشخص شد. سپس شرکت‌کنندگان برای دریافت مغزها، میوه‌ها و سبزیجات امتیاز دریافت کرده و برای مصرف گوشت، لبنیات و ماهی از امتیاز آن‌ها کسر می‌شد. بنابراین امتیاز بالاتر نشان دهنده پایبندی بیشتر به رژیم سرشار از غذاهای گیاهی بود.
نتایج نشان داد بالاتر بودن امتیاز رژیم غذایی با کاهش BMI در طولانی مدت مرتبط است. در افرادی که امتیاز ۱۰ را کسب کرده بودند در مقایسه با افرادی که امتیاز صفر را به دست آورده بودند به طور قابل توجهی میانگین BMI و نمایه توده چربی کمتر بود. همچنین در این افراد اندازه دور کمر و درصد چربی بدن پایین‌تر بود. این ارتباط در افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله در مقایسه با افراد بالای ۶۵ سال قوی‌تر بود.
به گفته محققان در این مطالعه روش‌های مختلفی وجود داشت که شرکت‌کنندگان می‌توانستند بدون اینکه کاملاً گیاهخوار شوند امتیاز بالاتری را کسب نمایند. به عنوان مثال، جایگزین کردن روزانه ۵۰ گرم گوشت قرمز با ۲۰۰ گرم سبزیجات می‌تواند به کسب امتیاز بالا کمک کند. نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که حتی اگر فرد کاملاً گیاهخوار نباشد مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و کاهش مصرف غذاهای حیوانی می‌تواند از اضافه وزن و چاقی در میانسالی و سالمندی پیشگیری نماید. به عبارت دیگر، به منظور مقابله با چاقی نیاز به حذف کامل گوشت یا محصولات حیوانی نیست.
منبع:

Presented at the European Congress on Obesity, held in Vienna, Austria, 2018.

Loading