مصرف کدام مواد غذایی برای سلامتی استخوان‌ها مضر است؟

مصرف کدام مواد غذایی برای سلامتی استخوان‌ها مضر است؟

۱- مواد غذایی سرشار از نمک

دریافت زیاد نمک و غذاهای شور سبب افزایش دفع کلسیم از طریق کلیه‌ها می‌شود. در مطالعات مختلف مشاهده شده در زنان یائسه و مردانی که عادت به مصرف غذاهای پرنمک دارند احتمال بروز استئوپروز (پوکی‌استخوان) بیشتر است.

۲- غذاها و نوشیدنی‌های شیرین شده

اگرچه رابطه اثبات شده‌ای بین مصرف قند و سلامت استخوان وجود ندارد، اما در بسیاری از موارد افرادی که مقدار زیادی غذا و نوشیدنی‌های شیرین می‌خورند معمولاً به میزان کمتری از غذاهای مفید (از جمله لبنیات) استفاده می‌کنند.

۳- نوشیدنی‌های گازدار

تحقیقات نشان داده مصرف حداقل ۷ بطری نوشابه گازدار در طی هفته با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شگستگی آن همراه است. البته مکانیسم این ارتباط به طور کامل مشخص نشده است.

۴- دریافت زیاد کافئین

نتایج مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد دریافت کافئین که در قهوه، شکلات و چای یافت می‌شود با کاهش تراکم استخوان مرتبط است. کافئین سبب خروج کلسیم از استخوان‌ها می‌شود. در حقیقت به ازای دریافت هر ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین ۶ میلی‌گرم کلسیم از دست می‌رود. بنابراین، در مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین حد تعادل را رعایت نمایید. همچنین می‌توانید از انواع بدون کافئین نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

۵- الکل

مصرف الکل با کاهش تراکم استخوان، افزایش احتمال شکستگی آن و تاخیر در ترمیم این شکستگی همراه است.

۶- مصرف زیاد گوشت قرمز

دریافت زیاد پروتئین حیوانی سبب خروج کلسیم از استخوان‌ها می‌شود. بنابراین، اگر به استئوپروز مبتلا هستید مصرف گوشت قرمز را به ۲ بار در هفته محدود نمایید.

حبوبات و سلامت استخوان

حبوبات حاوی فیتات هستند. این ماده جذب کلسیم را در روده کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، حبوبات به علت داشتن منیزیم، فیبر و سایر مواد مغذی از ارزش تغذیه‌ای زیادی برخوردارند. به منظور پیشگیری از کاهش جذب کلسیم نیازی نیست که از مصرف حبوبات اجتناب کنید. شما می‌توانید با خیساندن حبوبات در آب به مدت چند ساعت و سپس دور ریختن این آب میزان فیتات موجود در آن را کاهش دهید.

تغذیه و پیشگیری از استئوپروز

برای کاهش خطر ابتلا به استئوپروز از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسبی میوه، سبزی، لبنیات کم چرب، ماهی، ماکیان، حبوبات و مغزها پیروی کنید.

Loading