مهم‌ترین نیازهای تغذیه‌ای دوران سالمندی

بهترین راهکار برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مصرف مکمل‌های غذایی نیست. بلکه برخورداری از رژیم غذایی مناسب است. بدین منظور باید از رژیم غذایی متنوع و متعادل که سرشار از میوه، سبزی، لبنیات کم‌چرب، منابع خوب پروتئین و غلات کامل است، پیروی کنید. با این حال، بسیاری از افراد سالمند به علت بی‌اشتهایی، مشکل در جویدن و مشکلات اقتصادی قادر به پیروی از رژیم غذایی مناسب نیستند. بنابراین، برخی اوقات ممکن است استفاده از مکمل‌های غذایی زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه مفید باشد.

دریافت برخی مواد مغذی در دوران سالمندی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مواد مغذی عبارتند از:

• کلسیم: کلسیم نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد. این ماده معدنی در لبنیات مانند شیر و ماست یافت می‌شود. زنان، به خصوص زنانی که به پوکی‌استخوان مبتلا هستند، ممکن است به دریافت مکمل کلسیم نیاز داشته باشند.
• ویتامین D: این ویتامین توسط نور خورشید در بدن ساخته شده و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. بنابراین برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. افراد سالمند قادر به تولید موثر ویتامین D در بدن نیستند. بنابراین دریافت مکمل می‌تواند احتمال شکستگی استخوان را در آن‌ها کاهش دهد.
• ویتامین B12: این ویتامین در حفظ سلامت سلول‌های خونی و عصبی نقش دارد. افزایش سن بر جذب و استفاده از ویتامین B12 موجود در غذاها اثر دارد. بنابراین اگر بیش از ۵۰ سال سن دارید احتمالاً بهترین روش برای دریافت ویتامین B12 مصرف مکمل، غذاهای غنی شده مانند غلات غنی شده و غذاهای حاوی این ویتامین مانند گوشت قرمز، لبنیات کم‌چرب و ماهی است.
• فولات: این ویتامین از کم‌خونی پیشگیری می‌کند. اسفناج، حبوبات، پرتقال و غلات غنی شده حاوی فولات هستند.
• ویتامین B6: این ویتامین به متابولیسم بدن و سیستم ایمنی کمک می‌کند. ویتامین B6 در غلات کامل، غلات غنی شده و محصولات سویا یافت می‌شود.
• ویتامین C: این ویتامین از بروز آب مروارید (کاتاراکت) پیشگیری می‌کند. همچنین به بهبود زخم کمک کرده و احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.
• منیزیم: این ماده معدنی به کنترل فشارخون و قند خون کمک می‌کند. همچنین در سلامت استخوان‌ها نقش دارد. منیزیم در آجیل‌ها و سبزیجاتی مانند اسفناج یافت می‌شود.

ترکیباتی که در برخی مکمل‌ها یافت شده و می‌توانند برای افراد سالمند مفید باشند، عبارتند:

• پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها برای افراد سالمند مهم هستند. زیرا در سالمندی عملکرد دستگاه گوارش مختل می‌شود. سلامت روده برای سیستم ایمنی بدن مهم است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها (میکروارگانیسم‌های موجود در ماست) در جلوگیری از برخی انواع اسهال و کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر نقش دارند.
• کوآنزیم کیوتن (Q10): به طور طبیعی در بدن ساخته شده و در اغلب بافت‌های بدن یافت می‌شود. کیوتن به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.
• ملاتونین: این هورمون در شب ترشح می‌شود. اعتقاد بر این است که ملاتونین در به خواب رفتن نقش دارد.
• روغن ماهی: اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌هایی مانند سالمون وجود داشته و برای قلب و عروق مفید هستند. توصیه می‌شود حداقل ۲ واحد ماهی در هفته مصرف شود. با این حال، مطالعات نشان نداده‌اند که مصرف مکمل روغن ماهی که حاوی امگا ۳ است در برابر بیماری قلبی اثر حفاظتی داشته باشد.

Loading