ورزش قدرتی از کاهش قد در زنان یائسه پیشگیری می‌کند.

ورزش قدرتی از کاهش قد در زنان یائسه پیشگیری می‌کند.

محققان در پژوهشی به بررسی عواملی پرداختند که در زنان یائسه با کاهش قد در این گروه سنی مرتبط است. یکی از این عوامل انجام منظم ورزش قدرتی، به صورت حداقل ۳ بار در هفته، در دوران نوجوانی است. ۳ عامل دیگر که با کاهش حداقل ۱ اینچ (۲/۵۴ سانتی‌متر) از قد مرتبط بود عبارتند از: افزایش سن، برخورداری از وزن بیشتر و استفاده از کورتیکواستروئیدها. کورتیکواستروئیدها سبب کاهش تراکم استخوان نیز می‌شوند.
در مطالعه فوق ۱۰۲۴ زن شرکت کردند. قد افراد در ابتدای مطالعه و سپس ۵ سال بعد اندازه‌گیری شد. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۶۶ سال بود. با توجه به مطالعات قبلی که کاهش قد را با مرگ و میر مرتبط دانسته بودند محققان بر روی زنانی که در مدت ۵ سال حداقل ۱ اینچ از قدشان کاسته شده بود، تمرکز کردند.
نتایج نشان داد زنانی که بیش از یک اینچ از قدشان کاهش یافته بود نسبت به سایرین سن بالاتری داشتند، همچنین در ابتدای مطالعه وزن بیشتری داشته و میزان بیشتری کورتیکواستروئید دریافت می‌کردند. عوامل مشخص شده در این مطالعه به آسانی توسط پزشکان و مراکز بهداشتی جهت شناسایی زنانی که بیشتر در معرض کاهش قد قرار دارند، قابل بررسی است.
به اعتقاد محققان اگرچه این تحقیق بر روی زنان یائسه انجام شده، اما حامل یک پیام مهم برای زنان جوان است. یافته‌های مطالعه مذکور به زنان جوان تاکید می‌کند که انجام ورزش قدرتی در دوران نوجوانی اثرات پایداری بر روی استخوان‌های آن‌ها در اواخر عمر دارد. علت این امر احتمالاً نقش فعالیت بدنی بر روی ساخت استخوان است. تمرینات قدرتی (هر فعالیتی که سبب تعریق و افزایش ضربان قلب شود) به افزایش تراکم استخوان در دوران جوانی کمک می‌کند. همچنین ورزش در افزایش قدرت و تعادل نقش داشته و در نتیجه به پیشگیری از شکستگی ستون فقرات و سایر نقاط بدن در سالمندی کمک می‌کند.
منبع:

Xiaodan Mai et al. Menopause 2018.

Loading