ورزش هوازی و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به دمانس (زوال عقل)

ورزش هوازی و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به دمانس (زوال عقل)

شواهد جدید نشان می‌دهد انجام ورزش هوازی می‌تواند به حفظ سلامت و عملکرد مغز کمک کند. بنابراین در کاهش خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل) نقش دارد. این نتایج با بررسی افراد سالخورده مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) به دست آمده است. در این مطالعه ۸۱ نفر با میانگین سنی ۶۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند.
در افراد مبتلا به MCI مشکلات قابل توجهی در زمینه قدرت حافظه و استدلال وجود دارد، اما این مشکلات به حدی نیست که سبب اختلال در زندگی روزمره و یا توانایی مراقبت افراد از خود شود. تحقیقات نشان داده ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد ۶۵ ساله یا بالاتر به MCI مبتلا هستند. MCI در اغلب موارد به زوال عقل ختم می‌شود. اما تمام افراد مبتلا به این بیماری به زوال عقل مبتلا نشده و در برخی موارد این بیماری پیشرفت نمی‌کند.
علت بروز MCI به طور دقیق مشخص نیست، با این حال، محققان معتقدند در برخی موارد تغییرات مغز که در مراحل بسیار ابتدایی بیماری آلزایمر و یا سایر انواع زوال عقل رخ می‌دهد، می‌تواند در این زمینه موثر باشد. عواملی که خطر ابتلا به MCI را افزایش می‌دهند مشابه عوامل خطر مرتبط با زوال عقل می‌باشد. این عوامل عبارتند از: افزایش سن، عواملی که خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهند و سابقه خانوادگی ابتلا به زوال عقل.
اختلال شناختی خفیف با توجه به اینکه کدام جنبه توانایی شناختی بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته، انواع مختلف دارد. در مطالعه حاضر MCI آمنستیک مورد بررسی قرار گرفته است. در MCI آمنستیک عمدتاً حافظه تحت تاثیر قرار گرفته و سبب فراموش کردن نام‌ها، قرار ملاقات‌ها، حوادث و گفتگوها می‌شود.
منبع:

Ding, Kan et al. Journal of Alzheimer’s Disease 2018; Volume 61: Pages 729-739.

Loading