غلات به دانه‌هایی اطلاق می‌شود که به عنوان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. غلات در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند.

انواع کلی غلات عبارتند از:

۱- غلات کامل: این غلات حاوی سبوس هستند. بنابراین تمام مواد مغذی آن‌ها حفظ شده است. غلات کامل منبع خوب فیبر و سایر مواد مغذی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم و مننزیم هستند. برنج قهوه‌ای و نان تهیه شده با آرد سبوس‌دار از انواع غلات کامل محسوب می‌شوند.
۲- غلات تصفیه شده: در این نوع غلات برخلاف غلات کامل سبوس گرفته می‌شود تا بافت نرم‌تر و ماندگاری بیشتری داشته باشند. در فرآیند تصفیه کردن بسیاری از مواد مغذی و فیبر از غلات حذف می‌شود. غلات تصفیه شده عبارتند از: آرد سفید، برنج سفید و ماکارونی حاوی غلات تصفیه شده. غلات تصفیه شده سبب ثبات در میزان قند خون نمی‌شوند. بنابراین بعد از مصرف آن‌ها فرد مجدداً به سرعت گرسنه می‌شود.
۳- دسته سوم غلاتی هستند که تصفیه می‌شوند اما برخی یا همه مواد مغذی که طی فرآیند تصفیه شدن از بین رفته مجدداً به آن‌ها اضافه می‌شود. این نوع غلات فاقد فیبر هستند و انتخاب مناسبی برای مصرف محسوب نمی‌شوند. زیرا با وجود آنکه مقدار کمی مواد مغذی دارند اما بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی آن‌ها طی فرآیند تصفیه شدن از دست رفته است. همچنین ممکن است به غلات برخی مواد مغذی مانند آهن یا اسید فولیک که به طور طبیعی در آن‌ها وجود نداشته اضافه شود که به این نوع غلات، غلات غنی شده گفته می‌شود.

چگونه غلات کامل بیشتری مصرف کنیم؟

۱- به جای نان تهیه شده از آرد سفید از نان سبوس‌دار استفاده کنید.
۲- در وعده صبحانه خود از غلات کامل و نان سبوس‌دار استفاده کنید.
۳- مصرف برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید نمایید.
۴- از انواع پاستا و ماکارونی‌های تهیه شده با آرد سبوس‌دار استفاده کنید.
۵- ساندویچ خود را با نان کامل تهیه کنید.

Loading