چه عواملی با بروز آلرژی غذایی در کودکان مرتبط هستند؟

چه عواملی با بروز آلرژی غذایی در کودکان مرتبط هستند؟

تخمین زده می‌شود که ۵ تا ۸ درصد کودکان به آلرژی غذایی مبتلا هستند. علائم آلرژی غذایی معمولاً در سال اول زندگی ظاهر می‌شود. این مشکل خود را با خارش و تورم صورت نشان می‌دهد. علائم مدت کوتاهی بعد از مصرف غذا ایجاد می‌شوند. علائم آلرژی غذایی می‌تواند در برخی موارد شدید بوده و سبب مشکلات تنفسی، استفراغ و اسهال و آنافیلاکسی باشد. آنافیلاکسی تهدید کننده زندگی است.
معمولاً در کودکان علائم آلرژی غذایی بعد از مصرف تخم‌مرغ، شیر گاو و بادام زمینی مشاهده می‌شود. ژنتیک و عوامل محیطی در بروز آلرژی غذایی نقش دارند. مطالعه دوقلوها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد علل آلرژی غذایی ارثی است.
در مطالعه‌ای که اخیراً نتایج آن منتشر شده است ۱۵۰۰ کودک مبتلا به آلرژی غذایی بررسی شدند. در این مطالعه با استفاده از چالش غذایی تشخیص آلرژی تائید شد. در این روش مقادیر کمی از ماده آلرژی‌زا توسط فرد خورده شده و واکنش وی بررسی می‌شود.
نتایج نشان داد که ژن SERPINB بر روی کروموزوم ۱۸ با آلرژی غذایی مرتبط است. این ژن در پوست و غشای مخاطی مری بیان می‌شود. نتایج این مطالعه به پیدایش تست‌های تشخیصی بهتر در مورد آلرژی غذایی کمک می‌کند. همچنین در بررسی مکانیسم موثر در ابتلا به این بیماری و استراتژی‌های درمانی نقش دارد.
به گفته محققان والدین نباید در مورد اجتناب از مصرف مواد غذایی خاص خودشان تصمیم بگیرند. بلکه درصورتیکه فرزندشان دارای علائم آلرژی غذایی است باید با متخصص مشورت نمایند.
منبع:

Ingo Marenholz et al. Nature Communications 2017.

Loading