چگونه با رعایت چند توصیه ساده تری‌گلیسرید خون را کاهش دهیم؟

چگونه با رعایت چند توصیه ساده تری‌گلیسرید خون را کاهش دهیم؟
افراد بالای ۲۰ سال باید به کمک یک آزمایش ساده خون میزان تری‌گلیسرید خون را اندازه‌گیری نمایند. میزان این چربی در خون باید کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) حفظ شود. mg/dL 199-150، mg/dL 499-200 و ۵۰۰≥ mg/dL  به ترتیب نسبتاً بالا، بالا و بسیار بالا تفسیر می‌شود.
چاقی، دیابت، بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید می‌توانند با افزایش این چربی در خون مرتبط باشند. اگر به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشید ابتدا باید بیماری زمینه‌ای شما درمان شود. سپس از شما خواسته می‌شود که سبک زندگی خود را اصلاح کنید.

تغذیه و تری‌گلیسرید

اگر تری‌گلیسرید خون شما بالا است اولین نکته که باید به آن توجه کنید تعادل بین کالری دریافتی از مواد غذایی با کالری مصرفی توسط بدن است. به عبارت دیگر، باید از پرخوری پرهیز کرده و بیشتر ورزش کنید. زیرا دریافت کالری بیش از حد سبب می‌شود بدن این کالری اضافی را به شکل تری‌گلیسرید ذخیره کند. نکاتی که به کاهش این چربی در خون کمک می‌کنند عبارتند از:
• مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید. این چربی‌ها در گوشت و لبنیات پرچرب، فست فودها و سایر غذاهای فرآوری شده وجود دارند.
• از چربی‌های سالم غیراشباع در حد تعادل استفاده کنید. این چربی‌ها در روغن‌های مایع (مانند زیتون و کانولا) و مغزها یافت می‌شوند.
• مصرف غلات تصفیه شده (مانند نان سفید)، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
• ۱ تا ۲ بار در هفته از ماهی استفاده کنید. ماهی‌هایی مانند سالمون حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند که به کاهش چربی خون کمک می‌کند.
• از دریافت فیبر در رژیم غذایی روزانه خود غافل نشوید. فیبر در غلات کامل (مانند نان سبوس‌دار)، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات وجود دارد.
• وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید. اگر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستید نسبت به درمان آن اقدام کنید.
• از مصرف الکل خودداری کنید. الکل حاوی کالری بالایی است.

Loading