چگونه میزان اثربخشی درمان‌های سرطان را افزایش دهیم؟

چگونه میزان اثربخشی درمان‌های سرطان را افزایش دهیم؟

بیماری سرطان به معنای رشد، تکثیر و انتشار غیرطبیعی سلول‌های بدن است. برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری از روش‌هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی، جراحی و پیوند مغز استخوان استفاده می‌شود.
طی سالیان اخیر محققان گروه جدیدی از داروهای سرطان را مورد بررسی قرار داده‌اند. این داروها آنزیمی را که توسط هورمون انسولین فعال می‌شود، غیرفعال می‌کنند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که جهش در این آنزیم در بسیاری از تومورها دیده می‌شود. به منظور مهار این آنزیم بیش از ۵۰ دارو تولید شده است. اما تحقیقاتی که در مورد اثربخشی این داروها انجام شده ناامید کننده بوده است. زیرا داروها یا اثربخش نبودند و یا بسیار سمی بودند. دریافت این داروها اغلب باعث افزایش غیرطبیعی قند خون (هایپرگلایسمی) می‌شود. زیرا با مهار آنزیم مورد نظر میزان انسولین خون کاهش می‌یابد. با کاهش انسولین میزان قند خون افزایش می‌یابد.
نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که احتمالاً پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک سبب تقویت اثربخشی این داروها شده و از بروز عوارض جانبی پیشگیری می‌کند. رژیم غذایی کتوژنیک سرشار از چربی است، اما میزان کربوهیدرات آن کم است. در این مطالعه اثرات داروی مهارکننده آنزیم به نام buparlisib در موش مبتلا به سرطان پانکراس بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که اگر به کمک رژیم غذایی کتوژنیک از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری شود می‌توان اثربخشی داروها را در کنترل رشد سرطان افزایش داد.
محققان هشدار می‌دهند که استفاده از رژیم کتوژنیک باید همراه با مصرف دارو باشد. زیرا این رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند از پیشرفت سرطان پیشگیری کند و حتی ممکن است اثرات مخربی داشته باشد.
محققان امیدوارند که در آینده اثربخشی استفاده همزمان از دارو و رژیم غذایی کتوژنیک در درمان سرطان سینه و اندومتر و سرطان خون در انسان‌ها بررسی شود. همچنین باید اطمینان حاصل شود که این درمان ایجاد سمیت نمی‌کند.
منبع:

Benjamin D. Hopkins et al. Nature 2018.

Loading