کاهش توده عضلانی در افراد سیگاری و افزایش خطر مرگ

استعمال سیگار یکی از علل قابل پیشگیری ابتلا به بیماری و مرگ است. اخیراً محققان فرضیه ارتباط کاهش توده عضلانی با افزایش مرگ در افراد سیگاری که به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا نیستند را بررسی کرده‌اند. در COPD خروج هوا از ریه ها با مشکل روبرو می‌شود. انسداد جریان هوا سبب تنگی نفس یا خستگی می‌شود.
مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سیگار منجر به آسیب عضلانی و از دست‌دهی عضلات حتی در افراد به ظاهر سالم سیگاری می‌شود. اما ارتباط بین از دست‌دهی عضلات با خطر مرگ مشخص نیست.
بررسی حدود ۷۰۰۰ فرد سیگاری با میانگین سنی ۶۰ سال به مدت ۵ سال نشان داد که در افراد سیگاری که اندازه عضله سینه‌ای بزرگ آن‌ها کمتر بود نسبت به سیگاری‌هایی که اندازه این عضله در آن‌ها بیشتر بود، خطر مرگ زود هنگام ۱۲۰ درصد بالاتر بود. این ارتباط در کسانی که به COPD مبتلا نبودند در مقایسه با مبتلایان به این بیماری قوی‌تر بود.
به گفته محققان گاهی به افراد سیگاری توصیه می‌شود که به منظور غربالگری سرطان ریه سی‌تی اسکن انجام دهند. بنابراین توده عضلانی قفسه سینه می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد مرگ و میر مرتبط با استعمال سیگار فراهم آورد. توده عضلانی قفسه سینه به راحتی در سی‌تی اسکن قابل بررسی است.
منبع:

Presented at the American Thoracic Society 2017 conference

Loading