کبد: با مفیدترین غذاها برای حفظ سلامت این اندام آشنا شوید

کبد: با مفیدترین غذاها برای حفظ سلامت این اندام آشنا شوید
کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است. این عضو مهم در سم‌زدایی، تولید و ذخیره برخی مواد مغذی و تولید صفرا نقش دارد. شما می‌توانید با رعایت یک رژیم غذایی سالم به حفظ سلامت این اندام کمک کنید.

مواد غذایی مفید

۱- سبزیجات سبزرنگ
رادیکال‌های آزاد به سلول‌های این اندام آسیب می‌رسانند. آنتی‌اکسیدان‌ها با این ترکیبات مخرب مقابله می‌کنند. سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. فیبر موجود در این سبزیجات نیز برای کبد مفید است.
۲- گریپ‌فروت
این میوه غنی از آنتی‌اکسیدان التهاب را کاهش داده و از ابتلا به بیماری کبدی پیشگیری می‌کند. گریپ‌فروت با برخی داروها که برای درمان کلسترول بالا و پرفشاری خون تجویز می‌شوند، تداخل دارد. اگر یکی از این داروها را استفاده می‌کنید قبل از مصرف گریپ‌فروت با پزشک مشورت کنید.
۳- جو دوسر
فیبر موجود در جو دوسر از بروز التهاب در این اندام پیشگیری می‌کند. سایر غلات غنی از فیبر عبارتند از: برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار.
۴- سیب
میوه‌های غنی از فیبر، مانند سیب، برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید هستند. فیبر در سایر میوه‌ها مانند توت‌فرنگی و پرتقال نیز وجود دارد.
۵- سینه مرغ
گوشت‌های کم چرب، مانند سینه مرغ (بدون پوست)، پروتئین مورد نیاز برای حفظ سلامت کبد را تامین می‌کنند.
۶- ماهی سالمون
ماهی سالمون منبع خوب پروتئین و اسید چرب امگا ۳ است. این اسید چرب در کاهش کلسترول و بهبود التهاب و در نتیجه حفظ سلامت این اندام موثر است.
۷- گردو
گردو حاوی اسید چرب امگا ۳، آنتی‌اکسیدان و فیبر است. مصرف این ماده غذایی به عنوان میان وعده بسیار مفید است. گردو حاوی چربی و کالری زیادی است، بنابراین در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.
۸- لوبیاها
لوبیاها حاوی پروتئین و روی هستند. لوبیاها برخلاف گوشت فاقد چربی‌های اشباع هستند.
۹- روغن‌های سالم
چربی‌های اشباع و ترانس موجود در کره، مارگارین و روغن جامد برای این اندام مضر هستند. به جای آن‌ها از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و روغن کانولا در حد تعادل استفاده کنید.
۱۰- قهوه
مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.
۱۱- چای سبز
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز از آسیب سلول‌ها و بروز التهاب پیشگیری می‌کنند. مصرف منظم چای سبز شانس ابتلا به کبد چرب، هپاتیت و سیروز را کاهش می‌دهد.
۱۲- آب
آب ۷۳ درصد وزن این اندام را تشکیل می‌دهد. بنابراین، به منظور حفظ عملکرد آن باید از دریافت کافی آب اطمینان حاصل کنید.

Loading