کدامیک از ترکیبات مختلف آهن با خطر سرطان روده مرتبط هستند؟

کدامیک از ترکیبات مختلف آهن با خطر سرطان روده مرتبط هستند؟

معمولاً آهن مورد نیاز بدن از طریق دریافت برخی مواد غذایی مانند انواع گوشت‌ها و حبوبات تامین ‌می‌شود. اما گاهی اوقات آهن موجود در غذا قادر به تامین نیازهای بدن نمی‌باشد. این مشکل به خصوص در زنان باردار و کسانی که خون زیادی از دست داده‌اند، مشاهده می‌شود. بنابراین، در این شرایط نیاز به دریافت مکمل غذایی وجود دارد. امروزه انواع مختلف مکمل‌های آهن در بازار وجود دارد. همچنین به منظور مقابله با کمبود آهن، این ماده معدنی به برخی مواد غذایی افزوده می‌شود. فریک EDTA برای غنی‌سازی مواد غذایی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تائید شده است. همچنین در کشورهایی مانند چین، پاکستان، برزیل و فیلیپین به آرد و نوشیدنی‌های پودری اضافه می‌شود.
اخیراً محققان در مطالعه‌ای مشاهده کردند که دو ترکیب متداول آهن سبب افزایش یک بیومارکر (نشانگر) سرطان می‌شوند. این دو ترکیب فریک سیترات و فریک EDTA هستند که به ترتیب در برخی مکمل‌های غذایی و به عنوان افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطالعه اثر دوزهای معمول این دو ترکیب و نیز اثر ترکیب دیگر آهن به نام فروس سولفات بررسی شد. فروس سولفات نیز در مکمل‌های غذایی یافت می‌شود.
در حالیکه فروس سولفات هیچ اثری بر روی بیومارکرهای سرطان نداشت، فریک سیترات و فریک EDTA سبب افزایش سلولی بیومارکر سرطان به نام amphiregulin شدند. این نتایج نشان می‌دهد که فریک سیترات و فریک EDTA ممکن است دارای اثرات سرطان‌زایی باشند.
باید توجه داشت که نتایج این مطالعه با بررسی سلول‌های سرطانی روده انسان در محیط آزمایشگاه به دست آمده است، زیرا انجام این پژوهش مستقیماً بر روی انسان غیراخلاقی است. بنابراین، برای تائید نتایج این پژوهش نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد.
منبع:

Nathalie M. Scheers et al. Oncotarget 2018.

Loading