کدام عوامل سبب سرطان می‌شوند؟

شیرین کننده‌های مصنوعی

با وجود بحث‌های گوناگون هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این قندهای غیرقابل جذب خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. ساخارین منجر به ایجاد سرطان در موش می‌شود، اما محققان بیان می‌کنند که واکنش بدن موش نسبت به بدن انسان متفاوت است. از سال ۲۰۰۰ هیچ‌گونه برچسب هشداردهنده سرطان بر روی مواد غذایی حاوی آن وجود ندارد. مطالعه‌ای که بر روی آسپارتام انجام شد نیز هیچ‌گونه ارتباطی را نیافت.

اشعه ایکس

حتی دوزهای پایین اشعه ایکس شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما خیلی کم. به طور کلی، دوزهای بالای این اشعه، خطر بیماری را بالاتر می‌برند. اما هیچ دوزی از این اشعه کاملاً امن نیست. به همین دلیل بهتر است هرچقدر می‌توانید مواجهه با آن را محدود کنید.

تلفن همراه

این وسیله که تمام مدت نزدیک خود نگه می‌دارید، انرژی مانند ماکروفر ساطع می‌کند و تاکنون منجر به سرطان نشده، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. برای ایمنی بیشتر:
• تنها برای مکالمه‌های کوتاه یا زمانی که تلفن ثابت وجود ندارد، از آن استفاده کنید.
• از هندزفری استفاده نمایید.

گوشت قرمز

شما در زندگی به میزان کمی گوشت فرآوری شده یا قرمز نیاز دارید. روزی یک عدد هات‌داگ شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. گوشت کالباس، ژامبون و هات‌داگ همه مواد نگهدارنده‌ای به نام نیتریت دارند که می‌تواند منجر به سرطان گردد. گوشت‌های دودی یا طبخ گوشت‌ها در درجه حرارت بالا ترکیباتی به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای یا PAH ایجاد می‌کند. مطالعات در حال بررسی چگونگی تاثیر آن‌ها بر انسان هستند.

آب درون بطری

اگر بطری پلاستیکی شفاف است احتمالاً دارای بیسفنول آ (BPA) می‌باشد. از این ماده شیمیایی در ظروف مواد غذایی و نوشیدنی، مواد دندانپزشکی و سایر محصولات استفاده می‌شود. آیا باعث سرطان می‌شود؟ FDA می‌گوید نه، سطح فعلی BPA موجود در غذاها بی خطر است. اگر نگران هستید، از خوردن غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی‌ها در پلاستیک شفاف اجتناب نمایید. برای غذای گرم، از ظروف شیشه‌ای یا فلزی استفاده کنید.

مواد پرکننده دندان

پرکننده‌های فلزی دندان خود را برندارید یا جابه جا نکنید. متخصصان می‌گویند آن‌هایی که در حال حاضر در دندان‌تان هستند، بی‌خطرند. مطالعات هیچ ارتباطی بین پرکننده‌های حاوی جیوه و سرطان یا سایر بیماری‌ها پیدا نکرده‌اند.

قهوه

اگر بدون قهوه نمی‌توانید روزتان را شروع کنید، شما عاشق قهوه هستید. مطالعات جدید نشان می‌دهند خوردن مقدار متعادلی قهوه (حدود ۴ فنجان در روز) خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند پوست، کبد و روده بزرگ را می‌کاهد.

دئودورانت و ضد تعریق‌ها

محققان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا مطمئن شوند این محصولات شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. این دو عملکرد متفاوتی دارند. دئودورانت بو را مهار کرده و ضد تعریق، عرق کردن را متوقف می‌کند. در بسیاری از آن‌ها مواد شیمیایی استفاده می‌شود که مانند هورمون استروژن عمل کرده و منجر به رشد سلول‌های سرطانی می‌گردند. این مواد عبارتند از بنزیل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن.

فلوراید

این ترکیب در آب و سایر نوشیدنی‌ها، مواد غذایی، خمیر دندان و مایع شست و شوی دهان وجود دارد. اگرچه بسیاری از مطالعات به دنبال ارتباط بین آن و سرطان هستند، بیشتر محققان اعتقاد دارند هیچ پیوند قوی بین این ماده و سرطان وجود ندارد. اگر در این مورد نگران هستید، می‌توانید مقدار فلوراید موجود در آب را از سازمان حفاظت محیط زیست سوال نمایید. اگر مقدار آن زیاد است، از آب‌های معدنی که معمولاً حداقل فلوراید ممکن را دارند، استفاده کنید.

محصولات خانگی

بسیاری از آفت‌کش‌ها، رنگ‌ها و واکس‌ها گازهایی به نام ترکیبات آلی فرار (VOCs) از خود آزاد می‌کنند. این گازها با سرطان در انسان و حیوان مرتبط است. در صورت امکان به منظور کاهش این خطر محصولاتی که دارای برچست زیست تخریب‌پذیر یا VOC کم هستند را انتخاب نمایید. از محصولاتی با برچسب‌های زیر اجتناب کنید:
• خطر/ سم
• خورنده
• به شدت تحریک‌کننده
• به شدت قابل اشتعال
• بسیار قابل احتراق

خطوط انرژی

هر چیزی که برق تولید می‌کند، آن را انتقال می‌دهد یا از آن استفاده می‌نماید تابشی با بسامد بسیار پایین (ELF) از خود ساطع می‌کند، اما هیچ مدرکی دال بر سرطان‌زایی آن وجود ندارد. با این حال، موسسه ملی علوم بهداشت محیط می‌گوید نگرانی اندکی وجود دارد. برای اطمینان، حداقل به اندازه طول یک دست از دستگاه‌های الکتریکی فاصله داشته باشید. اگر در نزدیکی خطوط حامل انرژی زندگی می‌کنید و نگران هستید، ابزاری به نام Gauss meter تهیه کنید. با کمک آن می‌توانید ELFهای اطراف خود را اندازه‌گیری نمایید.

آلودگی هوا

آلودگی هوا سالیانه منجر به بیش از ۲۲۰۰۰۰ مرگ ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان (بیشتر آن‌ها در آسیا) می‌شود. همچنین ارتباطی بین هوای آلوده و افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. اما این شانس برای هر فرد کم است. جهت کم کردن این خطر، به هشدارهای محلی آلودگی توجه کنید. در روزهایی که کیفیت هوا پایین است سعی کنید در داخل خانه بمانید.

Loading