کدام مواد غذایی برای حفظ سلامت پوست و مو مفیدترند؟

کدام مواد غذایی برای حفظ سلامت پوست و مو مفیدترند؟

گزارشات نشان می‌دهد که سالانه مبالغ زیادی صرف خرید محصولات زیبایی به منظور مراقبت از پوست و مو می‌شود. با این حال، یک روش ارزان‌تر و موثرتر پیروی از رژیم غذایی متعادل و سالم، خواب کافی و حفاظت از پوست در مقابل نور خورشید است. در این راستا به برخی از مواد غذایی مفید اشاره خواهیم کرد.

مواد غذایی مفید برای پوست

• ماهی سالمون:

اسید چرب امگا ۳ که در ماهی‌هایی مانند سالمون یافت می‌شود نه تنها برای سلامت قلب مفید است، بلکه در حفظ سلامت پوست نیز موثر است.
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در افراد سالمند که در طول زندگی خود ماهی بیشتری مصرف کرده‌اند میزان چین و چروک کمتر است. همچنین نتایج مطالعه دیگری نشان داده اگر رژیم غذایی غنی از روغن ماهی و سایر منابع غذایی حاوی امگا ۳ باشد احتمال ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی ۲۹ درصد کمتر است.

• چای:

چای حاوی ترکیباتی به نام پلی‌فنول است که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌باشد. بر اساس نتایج برخی مطالعات پلی‌فنول‌ها از سرطان پوست که به نور خورشید مرتبط است، جلوگیری می‌کنند. علاوه براین، چای سبز حاوی ترکیبی به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) است که به حفظ جوانی پوست کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید برای مو

• تخم‌مرغ:

تخم‌مرغ به علت داشتن بیوتین (نوعی ویتامین B) برای رشد مو مفید است. اگرچه بسیاری از مکمل‌های غذایی حاوی بیوتین هستند، اما کمبود بیوتین نادر است. بنابراین پیروی از رژیم غذایی متعادل قادر به تامین بیوتین مورد نیاز است. بیوتین علاوه بر تخم‌مرغ در مغزها، سبوس گندم و آووکادو نیز یافت می‌شود.

• فلفل‌دلمه‌ای:

فلفل‌دلمه‌ای غنی از ویتامین C است. این ویتامین برای رشد مو ضروری می‌باشد. ویتامین C جزئی از کلاژن است. کلاژن به تقویت مو کمک می‌کند. کمبود ویتامین C منجر به شکنندگی مو می‌شود. ویتامین C علاوه بر فلفل‌دلمه‌ای در توت‌فرنگی، انبه، آناناس، پرتقال و کلم بروکلی نیز وجود دارد.

Loading