کمبود فولات و ویتامین B12 در سالمندان نگران کننده است.

کمبود فولات و ویتامین B12 در سالمندان نگران کننده است.

کمبود ویتامین B12 و فولات در طولانی مدت برای سلامتی مضر است. کمبود این دو ماده مغذی با عوارض ناشی از کم خونی مانند خستگی، سردرد، کاهش وزن و اختلال حافظه مرتبط است. در برخی کشورها تعدادی از محصولات غذایی با فولات و ویتامین B12 غنی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود افراد جامعه به میزان کافی از این دو ویتامین دریافت می‌کنند.
نتایج تحقیقی که در کشور ایرلند انجام شده نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افرادی که ۵۰ سال یا بیشتر سن دارند به کمبود این دو ویتامین مبتلا هستند. این امر در بلند مدت می‌تواند سبب تضعیف سلامتی شود. فولات و ویتامین B12، هر دو، در سلامت مغز، عملکرد اعصاب، تولید سلول‌های قرمز خون و همچنین تولید و ترمیم DNA نقش دارند. بنابراین، باید کمبود این دو ماده مغذی بسیار جدی گرفته شود.
در این مطالعه بررسی بیش از ۵ هزار نفر نشان داد از هر ۸ فرد سالمند یک نفر به کمبود ویتامین B12 و از هر ۷ سالمند ۱ نفر به کمبود فولات مبتلا بود. با افزایش سن شیوع کمبود فولات بیشتر می‌شد. در میان افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله ۱۴ درصد و در افراد با سن بیشتر ۲۳ درصد به کمبود این ویتامین مبتلا بودند. همچنین کمبود این ویتامین در افراد سیگاری یا چاق و کسانی که به تنهایی زندگی می‌کردند مشهودتر بود. کمبود B12 نیز در افراد سیگاری یا تنها و کسانی که وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین‌تری داشتند، شایع‌تر بود.
کمتر از ۴ درصد از شرکت کنندگان از مکمل B12 و یا فولات استفاده می‌کردند. احتمال دریافت مکمل توسط زنان بیشتر از مردان بود. محققان نگران هستند که این وضعیت در طولانی مدت بر روی سلامتی افراد بالغ جامعه اثر گذارد. به همین علت معتقدند که غنی کردن برخی محصولات غذایی با این دو ماده مغذی باید اجباری گردد.
منبع:

Eamon J. Laird et al. British Journal of Nutrition 2018; Volume 120: Pages 111- 120.

Loading