یک نگهدارنده غذایی به درمان اسکیزوفرنی کمک می‌کند.

یک نگهدارنده غذایی به درمان اسکیزوفرنی کمک می‌کند.

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن و ناتوان‌کننده است که با علائمی مانند توهم و اختلال در تفکر مشخص می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که یک پنجم تا یک دوم بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به داروهای تجویز شده پاسخ نمی‌دهند. اخیراً محققان موفق به یافتن راهکاری شده‌اند که می‌تواند سبب تقویت اثربخشی برخی داروها شده و به برخی افراد مبتلا به به اسکیزوفرنی در پاسخ‌ بهتر نسبت به دارو درمانی کمک کند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که یک نگهدارنده غذایی به نام بنزوات سدیم اثرات داروی کلوزاپین را افزایش می‌دهد. کلوزاپین آخرین داروی تجویزی برای مبتلایان به اسکیزوفرنی است. با این حال، تعداد قابل توجهی از این بیماران نسبت به این دارو مقاوم هستند.
در مطالعه مذکور ۶۰ بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی که کلوزاپین دریافت می‌کردند به ۳ گروه تقسیم شدند. گروه کنترل همراه با کلوزاپین دارونما دریافت می‌کردند. گروه دوم و سوم همراه با کلوزاپین به ترتیب ۱ و ۲ گرم بنزوات سدیم مصرف می‌کردند.
در انتهای مطالعه مشخص شد در افرادی که همراه با کلوزاپین بنزوات سدیم دریافت کرده بودند علائم بیماری اسکیزوفرنی بهبود یافته بود. علاوه براین، دریافت بیشتر بنزوات سدیم در تقویت اثربخشی داروی کلوزاپین موثرتر بود. افزودنی غذایی تاثیری بر روی علائم شناختی (مانند مشکل در حفظ تمرکز و حافظه) نداشت. به گفته محققان احتمالاً به منظور بهبود علائم شناختی نیاز به دریافت دوزهای بالاتر بنزوات سدیم وجود دارد. در مطالعه حاضر در افرادی که بنزوات سدیم دریافت کرده بودند عوارض جانبی مشاهده نشد.
بنزوات سدیم از تجزیه اسید آمینه D- سرین جلوگیری می‌کند. D- سرین در تنظیم سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های مغزی نقش دارد. این سیگنال‌ها در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به طور طبیعی عمل نمی‌کنند.
منبع:

Chieh-Hsin Lin et al. Biological Psychiatry 2018.

Loading