۶ خطری که دریافت ناکافی پروتئین برای سلامتی به دنبال دارد

خطری که دریافت ناکافی پروتئین برای سلامتی به دنبال دارد
بزرگسالان سالم باید حداقل ۱۰ درصد کالری دریافتی خود را از پروتئین‌ها دریافت کنند. پروتئین در انواع گوشت‌ها، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات وجود دارد. برخی خطرات کمبود این درشت مغذی برای سلامتی عبارتند از:

۱- تغییر خلق و خو

مغز از نوروترنسمیترها (انتقال دهنده‌های عصبی) برای انتقال اطلاعات بین سلول‌ها استفاده می‌کند. بسیاری از این نوروترنسمیترها از اسید آمینه ساخته شده‌اند. اسیدهای آمینه از اجزای سازنده پروتئین به شمار می‌روند. بنابراین، دریافت ناکافی پروتئین از رژیم غذایی سبب می‌شود بدن قادر به تولید مقادیر کافی نوروترنسمیتر نباشد. به عنوان مثال، کاهش سطح سروتونین و دوپامین در بروز افسردگی و خشم موثر است.

۲- مشکلات ناخن، مو و پوست

در ساختمان ناخن، مو و پوست پروتئین‌هایی مانند الاستین، کلاژن و کراتین وجود دارد. هنگامی که شما این درشت مغذی را به میزان کافی دریافت نکنید مو نازک و شکننده و پوست خشک و پوسته پوسته می‌شود. همچنین شیارهایی بر روی ناخن ظاهر می‌شود.

۳- ضعف و خستگی

تحقیقات نشان داده اگر فقط ۱ هفته پروتئین کافی مصرف نشود عملکرد عضلات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این عارضه به خصوص در افراد بالای ۵۵ سال مشاهده می‌شود. با گذشت زمان دریافت ناکافی این درشت مغذی با کاهش توده عضلانی همراه است. در نتیجه قدرت عضلات کم شده، حفظ تعادل بدن با مشکل روبرو شده و متابولیسم (سوخت و ساز) کاهش می‌یابد. همچنین کم‌خونی رخ می‌دهد. در صورت بروز کم‌خونی سلول‌ها اکسیژن کافی دریافت نکرده و فرد احساس خستگی می‌کند.

۴- گرسنگی

این درشت مغذی حس سیری را تحریک می‌کند.

۵- تاخیر در بهبود زخم‌ها

در افرادی که  این درشت مغذی را به میزان کافی دریافت نمی‌کنند بهبود زخم‌ها و بریدگی‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. یکی از دلایل این امر می‌تواند عدم توانایی بدن در تولید کلاژن باشد.

۶- افزایش احتمال بیمار شدن و طولانی‌تر شدن زمان بهبود

اسیدهای آمینه موجود در خون به سیستم ایمنی در ساخت آنتی‌بادی کمک می‌کنند. آنتی‌بادی‌ها با فعال کردن سلول‌های سفید خون با باکتری‌ها، ویروس‌ها و سموم مقابله می‌کنند.

Loading