۷ توصیه کاربردی برای آن که شب‌ها خواب بهتری داشته باشید

7 توصیه کاربردی برای آن که شب‌ها خواب بهتری داشته باشید

۱- از مواد غذایی حاوی تریپتوفان کمک بگیرید.

حتماً شنیده‌اید برای آن که خواب راحت‌تری داشته باشید شب‌ها شیر بنوشید. علت این توصیه این است که لبنیات حاوی تریپتوفان هستند. سایر مواد غذایی حاوی تریپتوفان عبارتند از: موز و تخم‌مرغ.

۲- کربوهیدرات مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات به افزایش تریپتوفان خون کمک می‌کنند. شما می‌توانید به عنوان میان وعده آخر شب از شیر و کورن فلکس و یا کمی نان و پنیر استفاده کنید.

۳- آخر شب یک میان وعده کوچک مصرف کنید.

مصرف یک میان وعده کوچک به بسیاری از افراد کمک می‌کند که بهتر بخوابند. البته اگر حجم این میان وعده زیاد باشد می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی در زمان استراحت شود.

۴- مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهید.

تحقیقات نشان داده مصرف بیش از حد این مواد غذایی سبب افزایش وزن و اختلال خواب می‌شود. زیرا مصرف آن‌ها، به خصوص در ساعات پایانی شب، می‌تواند در بروز مشکلات گوارشی و سوزش سر دل نقش داشته باشد. به طور کلی توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پرچرب یا وعده‌های غذایی سنگین حداقل ۳ تا ۴ ساعت قبل از رفتن به بستر خودداری کنید.

۵- مصرف کافئین را محدود کنید.

کافئین موجود در قهوه، چای، شکلات و نوشابه می‌تواند خواب را مختل کند. بنابراین، حداقل ۴ تا ۶ ساعت قبل از رفتن به بستر از مصرف غذاهای حاوی کافئین بپرهیزید. برخی داروهای بدون نسخه یا تجویز شده توسط پزشک نیز ممکن است حاوی کافئین باشند. از این داروها می‌توان به ضددردها، قرص‌های کاهش وزن و داروهای سرماخوردگی اشاره کرد. میزان کافئین برخی از این داروها از یک فنجان قهوه بیشتر است. در مورد تاثیر داروها بر کیفیت خواب با پزشک مشورت کنید.

۶- از مصرف مایعات بلافاصله قبل از خواب بپرهیزید.

مصرف مایعات قبل از استراحت شبانه ممکن است سبب بیدار شدن شما جهت رفتن به دستشویی شود.

۷- سیگار نکشید.

نیکوتین موجود در سیگار همانند کافئین سبب اختلال در خواب می‌شود.

Loading