آجیل به افزایش قدرت باروری مردان کمک می‌کند.

آجیل به افزایش قدرت باروری مردان کمک می‌کند.

کاهش تعداد اسپرم در مردان به معنای کاهش قدرت باروری در آن‌ها است. نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال گذشته در کشورهای غربی غلظت اسپرم و همچنین تعداد اسپرم در مردان کاهش یافته است. بنابراین، یافتن راه حل‌هایی جهت مقابله با این وضعیت مهم است. محققان می‌گویند که رژیم غذایی روزانه به طور قابل توجهی بر روی کیفیت اسپرم‌ها اثر می‌گذارد. به اعتقاد آن‌ها عوامل محیطی مانند آلودگی، استعمال سیگار و رژیم غذایی غربی در بروز مشکلات باروری در مردان نقش دارند.
اخیراً در مطالعه‌ای ۱۱۹ مرد سالم در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال شرکت کردند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به ۲ گروه تقسیم شدند. یک گروه در کنار رژیم غذایی معمول خود یک مشت یا حدود ۶۰ گرم در روز آجیل (ترکیبی از فندق، بادام و گردو) دریافت کردند. گروه دوم آجیل مصرف نکردند.
در ابتدا و انتهای مطالعه نمونه خون و اسپرم از افراد گرفته شد. نتایج نشان داد در شرکت کنندگانی که آجیل دریافت کرده بودند کیفیت اسپرم به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. در این افراد تعداد اسپرم ۱۶ درصد، تعداد اسپرم زنده ۴ درصد و تحرک اسپرم ۶ درصد افزایش یافته بود. همچنین مورفولوژی اسپرم ۱ درصد بهبود یافته بود. مورفولوژی به معنای طبیعی بودن سلول‌ها از نظر شکل و اندازه می‌باشد.
احتمالاً علت مفید بودن دریافت آجیل برای شرکت کنندگان آن است که این دسته از خوراکی‌ها غنی از مواد مغذی مهم هستند. به عنوان مثال، دارای پروتئین، ویتامین و اسید چرب امگا ۳ می‌باشند.
نکته عملی: سبک زندگی سالم و پیروی از الگوی تغذیه‌ای سالم می‌تواند یکی از عوامل مهم در بهبود قدرت باروری مردان باشد. مصرف متعادل آجیل در طی روز می‌تواند بخشی از الگوی غذایی سالم باشد.
منبع:

Presented at the European Society of Human Reproduction and Embryology’s annual meeting, held in Barcelona, Spain, 2018.

Loading