آیا “طعم کربوهیدارت‌ها” می‌تواند یکی از دلایل چاقی باشد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کربوهیدرات‌هایی که در غذاهای نشاسته‌ای یافت می‌شوند طعم خاصی دارند و افرادی که به این طعم حساس هستند ممکن است در معرض خطر تمایل زیاد به مصرف کربوهیدرات‌ها و افزایش وزن باشند.
چهار طعم و مزه اصلی وجود دارد: شور، ترش، تلخ و شیرین. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که طعم جداگانه‌ای برای غذاهای غنی از کربوهیدرات وجود دارد. محققان اضافه می‌کنند که حساسیت به این طعم، ممکن است توضیح دهد که چرا برخی افراد در معرض خطر ابتلا به اضافه وزن هستند.
به گفته محققان قند که به طور معمول طعم شیرین لذت بخشی دارد، بعد از کربوهیدرات بسیار محبوب است. اما تحقیقات ما نشان داده است که در کربوهیدرات‌ها یک طعم قابل تشخیص دیگری وجود دارد که مستقل از طعم شیرین می‌باشد.
این مطالعه بر دو نوع کربوهیدرات متمرکز شده است: مالتودکسترین و الیگوفروکتوز. این دو در بعضی از غذاهای نشاسته‌ای که به طور گسترده‌ای در دسترس هستند مانند پاستا، نان و برنج یافت می‌شود. این کربوهیدارت‌ها به عنوان “کربوهیدرات‌های پیچیده” شناخته می‌شوند و طعمی مستقل از کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر دارند.
در مطالعه حاضر کسانی که بیشتر به طعم کربوهیدرات حساس بودند، بیشتر از این غذاهای غنی از کربوهیدرات خوردند و دارای دور کمر بزرگتر بودند.
نتایج این مطالعه با بررسی ۳۴ فرد بالغ (۱۶ مرد و ۱۸ زن) به دست آمده است.
نکته عملی: افزایش دریافت انرژی، به ویژه مصرف بیشتر غذاهای پرکالری، به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش اضافه وزن و چاقی در سراسر جهان به شمار می‌رود. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی در رژیم غذایی ما هستند. بنابراین باید در مصرف آن‌ها حد اعتدال رعایت شود.
منبع:

Julia YQ Low et al. The Journal of Nutrition 2017

Loading