آیا فعالیت بدنی در دوران حاملگی‌ توصیه می‌گردد؟

خیلی از خانم هایی که چاقی را در میانسالی تجربه می‌نمایند، حاملگی را نقطه شروع چاقی خود ذکر می‌نمایند. این افراد می‌گویند گرچه همیشه از افزایش وزن متنفر بوده‌اند، ولی در دوران حاملگی به توصیه اقوام و نزدیکان مجبور به استراحت مطلق بوده اند تا از زایمان زودرس، سقط و یا کمبود رشد نوزاد خود جلوگیری نمایند.

باید اذعان نمود که بر خلاف تصور گذشته مبنی بر پرهیز از ورزش و فعالیت بدنی به منظور جلوگیری از صدمه به جنین، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که فعالیت بدنی نه تنها باعث بهبود وضع سلامتی مادر است، بلکه به طور بالقوه اثرات سودمند طولانی مدت برای کودک خواهد داشت.

برهمین اساس دستورالعمل های جدید بالینی توسط مراجع علمی آمریکایی تاکید می‌نماید که فعالیت بدنی ملایم در طول حاملگی باعث زایمان زودرس، سقط جنین و یا کم وزنی در نوزاد نشده و حتی ممکن است خطر این گونه مشکلات را کم کند.بر همین اساس اکنون توصیه مراجع علمی برای خانم ‌ها در هنگام بارداری این است که مادران باید در طول بارداری و نیز بعد از بارداری حداقل۱۵۰‌دقیقه ورزش آیروبیک ملایم در هفته و یا به طور ساده پیاده‌روی در سطح صاف را انجام دهند. این میزان فعالیت بدنی بایستی به طور یکنواخت در هفته تقسیم شود. جالب آن است که شواهد نشان داده است ورزش ملایم همچنین طول زمان دردهای زایمان را کاهش می‌دهد.

البته حتی بر اساس دستورالعمل‌های جدید برای مادران باردار، ورزش نباید به صورت شدید انجام پذیرد. علاوه بر این در خانم‌هایی که در قبل از بارداری زندگی بدون تحرک داشته، این میزان فعالیت بدنی به طور ناگهانی نباید آغاز گردد. همچنین فعالیت بدنی در دوران بارداری و بویژه بعد از سه ماهه اول حاملگی نباید با دراز کشیدن بر روی پشت و فشار بر شکم همراه باشد. جلوگیری از خطر افتادن و پیشگیری از ضربه به شکم در دوران بارداری نیز دارای اهمیت ویژه می‌باشد.پس از بارداری نیز بازگشت به وزن طبیعی و حفظ سلامتی دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد: ولی متاسفانه گروه قابل توجه دیگری از خانم‌های چاق افزایش وزن خود را از همین دوران به سوغات دارند. پس از زایمان فعالیت بدنی باعث بهبود وضع سلامتی عمومی مادر همراه با بهبود عملکرد قلبی و ریوی و روحیه او می‌گردد. در کنار آن ورزش مناسب بعد از زایمان به همراه یک رژیم غذایی درست و کامل به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل  بسیار کمک کننده است.

لذا در دستورالعمل‌های جدید داشتن فعالیت بدنی سبک و منظم با توجه به شرایط فوق الذکر مورد تشویق قرار می‌گیرد؛ لذا توصیه اساسی ما برای مادران بویژه خانم‌های جوان که حاملگی اول را تجربه می‌نمایند، آن است که پیاده روی منظم را حتی قبل از بارداری آغاز نموده و پس از شروع بارداری زیر نظر پزشک متخصص زنان و نیز متخصصان تغذیه علاوه بر تنظیم رژیم غذایی متناسب، دستورالعمل مناسب برای فعالیت بدنی را دریافت نمایند و به بهانه حفظ سلامتی نوزاد خود با عدم تحرک به سلامتی خود و نوزادشان صدمه وارد ننمایند.

Loading