آیا مکمل های غذایی بر علیه ما کار می کنند؟

 میزان شیوع مصرف مکمل های غذایی نشانگر آنست که استفاده از مکمل های غذایی روند رو به رشدی را طی می کند، این در حالیست که برخی دانشمندان گمان می کنند که چه بسا مصرف مکرر مکمل های غذایی، برای برخی افراد مشوقی برای رفتارهای ناسالم شود. برای مثال ممکن است افراد با تکیه بر مصرف مکمل مولتی ویتامین، با امید به اینکه مصرف مکمل از سلامت آنها محافظت می کند؛ به جای وعده غذایی سالم، یک وعده غذایی ناسالم را انتخاب کنند؛ چرا که دلگرم هستند به اینکه قبلاً یک عدد مکمل مولتی ویتامین روزانه شان را خورده و سلامتشان تامین است. لذا اخیراً برخی از دانشمندان به بررسی اثر مصرف مکمل های غذایی بر رفتارهای غذایی افراد پرداخته اند.

در همین راستا؛ مطالعه ای جدید به تعیین اثر مصرف مکمل های غذایی بر رفتارهای مرتبط با سلامت، با استفاده از دو روش  آزمایشی متفاوت، پرداخت. در این مطالعه ظاهراً افراد گروه آ را به مصرف یک عدد قرص مولتی ویتامین و افراد گروه شاهد را به مصرف دارونما اختصاص داده بودند، در حالیکه در واقعیت، به تمام افراد قرص دارونما داده شده بود(در حالی که آنها نمی دانستند).

نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که معتقد بودند مکمل های غذایی مصرف کرده بودند؛ احساس می کردند نسبت به مخاطرات سلامت آسیب ناپذیرند که این موضوع باعث افزایش انجام رفتارهای تهدیدآمیز برای سلامت در آنها می شد، و مخصوصاً این افراد در مقایسه با گروه کنترل  تمایل کمتری به شرکت در فعالیت های ورزشی، و تمایل بیشتر به فعالیت های کم تحرک لذت بخش و مصرف غذاهای حاضری بوفه داشتند، و رفتار آنها کمتر در مسیر سلامت بود.

 نتایج حاصل از مطالعات اخیر دال بر آن است که  افرادی که به مکمل های غذایی به عنوان حافظ سلامت تکیه می کنند، ممکن است این تصور غلط را داشته باشند که با مصرف مکمل، نسبت به مشکلات سلامت آسیب ناپذیر تر شده اند و در جهت انجام رفتارهای ناسالم به خود اجازه افراطی بدهند و تصمیم گیری های نامناسبی در انتخاب های غذایی (مثل انتخاب بیشتر غذاهای فست فود در مقایسه با غذاهای سالم و غیره) داشته باشند .                                                  

نکته عملی: این تصور غلط که استفاده از مکمل های غذایی ما را در برابر  بیماری ها و مشکلات آسیب ناپذیر می کند؛ ممکن است باعث شود در انتخاب رفتارهای منجر به سلامت کمتر توجه کنیم. لذا به افرادی که از مکمل های غذایی استفاده می کنند؛ توصیه می شود که از توجه و رعایت الگوهای مرتبط با سلامت غافل نشوند.

منبع:  Association for Psychological Science, 2011The APS journal Psychological Science

Loading