شیوع چاقی امروزه نسبت به سال ۱۹۸۰ دو برابر شده است. برآورد می شود که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۹/۱ میلیارد بزرگسال در سراسر جهان به اضافه وزن مبتلا بوده اند. چاقی نه تنها کیفیت زندگی را می کاهد بلکه خطر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهند که افراد چاقی وجود دارند که کاملاً سالم هستند. اما یک تحقیق در مقیاس بزرگ این عقیده را به چالش کشیده و نشان می دهد که وجود شخص چاق و سالم تنها یک افسانه است.
در مطالعه مذکور سوابق پزشکی ۵/۳ میلیون نفر بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ بررسی شد. شرکت کنندگان سابقه ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را نداشتند. این افراد بر اساس نمایه توده بدنی (BMI) تقسیم بندی شدند. همچنین افراد بر اساس سلامت متابولیک و ابتلا به دیابت، پرفشاری خون و سطوح بالای چربی های خون به زیر گروه هایی تقسیم شدند. 
به طور کلی، در طول دوره پیگیری ۶۱۵۴۶ مورد بیماری عروق کرونر قلب، ۵۴۷۰۵ مورد سکته مغزی، ۲۵۲۵۴ مورد نارسایی قلبی و ۲۳۷۹۷ مورد بیماری عروق محیطی رخ داد. در افراد چاقی که سالم در نظر گرفته شده بودند احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی قلبی به ترتیب ۴۹ و ۹۶ درصد بیشتر بود. همچنین در این افراد احتمال ابتلا به سکته مغزی ۷ درصد بیشتر بود.
نکته عملی: افراد چاق به ظاهر سالم نسبت به افراد سالم با وزن طبیعی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، بیماری عروق مغزی و نارسایی قلبی قرار دارند. بنابراین توصیه می شود حتماً نسبت به کاهش وزن اقدام نمایند.
منبع:

Presented at the European Congress on Obesity, held in Porto, Portugal, 2017.

 

Loading