آیا یک مشت گردو در روز می تواند شما را از پزشک بی نیاز کند؟

گردو به عنوان یک ماده غذایی سالم توسط بسیاری از متخصصان تغذیه معرفی شده است. گردو یک ماده غذایی چرب بوده و متشکل از ۱۵% پروتئین و ۶۵% چربی است. گردو همچنین حاوی مقادیر بالایی منیزیم، ویتامین E و ویتامین های گروه B می باشد. مطالعات قبلی توانایی گردو را در کاهش سرعت پیشرفت سرطان پروستات، کاهش کلسترول و حساسیت انسولین و سطوح پایین IGF-1 (که در سرطان سینه و پروستات دخیل است) به اثبات رسانده است. مطالعات دیگری هم ادعا می کنند که گردو فشارخون، استرس اکسیداتیو و شاخص های التهابی را کاهش می دهد.
هدف از مطالعه حاضر بررسی بعضی از این ادعاها در مورد گردو با جزئیات بیشتر است. نتایج این مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مجله ی BMJ منتشر شده است.
در این مطالعه از اطلاعات ۱۱۲ نفر استفاده شد:۳۱ مرد و ۸۱ زن، سن آن ها بین ۷۵-۲۵ سال و همه آن ها دارای خطر نسبتاً بالا برای ابتلا به دیابت بودند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یکی از این دو گروه، مشاوره برای رسیدن به یک رژیم غذایی کم کالری دریافت کردند. افراد در هر یک از این گروه ها دوباره به صورت تصادفی به دو زیر گروه تقسیم شدند. اولین زیر گروه هر روز باید ۵۶ گرم گردو به مدت ۶ ماه مصرف می کرد و زیر گروه دیگر به مدت ۶ ماه از خوردن گردو منع شد. بعد از سه ماه استراحت مداخله معکوس شد. در ابتدای مطالعه و در ماه ۳، ۶، ۱۲ و ۱۵ شرکت کنندگان برای تعداد زیادی از نشانگرها مورد بررسی قرار گرفتند. نشانگرها شامل: دریافت رژیمی، وزن، قد، نمایه ی توده ی بدنی (BMI)، دور کمر، فشارخون، قند خون ناشتا، کلسترول و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) بودند.
بعد از تعدیل عواملی مانند سن، میزان فعالیت بدنی منظم و کالری و چربی دریافتی محققان نتیجه گرفتند که گردو با بهبود کیفیت رژیم غذایی در ارتباط است. نکته مهم  این که در شرکت کنندگان مصرف کننده گردو عملکرد اپیتلیال بهبود پیدا کرد و کاهش در کلسترول بد (LDL) مشاهده شد. این تاثیرات مثبت مستقل از این بود که کالری دریافتی کنترل می شود یا نه. البته در گروهی که کالری دریافتی کنترل نشده بود دریافت گردو باعث افزایش چربی بدن شد. در حالیکه در گروهی که کالری دریافتی شان کاهش یافته بود دور کمر به صورت معنی داری کاهش یافت. اضافه کردن گردو به رژیم غذایی افراد  تاثیر معنی داری روی فشار خون، قند خون و HDL کلسترول (کلسترول خوب) نداشت. HbA1c در هر دو گروه بدون در نظر گرفتن مشاوره رژیم غذایی، افزایش داشت.
نکته عملی: به افراد در معرض خطر دیابت توصیه می شود استفاده روزانه از گردو را در برنامه خود قرار دهند. زیرا  گنجاندن گردو در رژیم غذایی با یا بدون مشاوره رژیم برای تنظیم کالری دریافتی، باعث بهبود کیفیت رژیم، بهبود عملکرد عروق ، کاهش کلسترول تام و LDL  در بزرگسالان در معرض خطر دیابت می شود.
منبع:

Valentine Yanchou Njike, et al. “Walnut ingestion in adults at risk for diabetes: effects on body composition, diet quality, and cardiac risk measures”. BMJ Open Diab Res Care, 2015

 

Loading