ارتباط فشارخون مادر در دوران بارداری با چاقی کودکان

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده هنگامی که در مادران باردار فشارخون بالا باشد خطر بروز چاقی در دوران کودکی در فرزندان این زنان افزایش می‌یابد.
در حال حاضر چاقی دوران کودکی یک مشکل عمومی و بین‌المللی به شمار می‌رود. آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که حدود ۴۲ میلیون کودک ۵ ساله و کوچکتر به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.
مطالعه حاضر اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد فشارخون بالا در دوران بارداری خطر اضافه وزن و چاقی را در کودکان افزایش می‌دهد. به گفته محققان این افزایش خطر حتی در کودکانی که مادرشان به پرفشاری خون مبتلا نیست اما فشارخون وی در دوران بارداری در حد بالای محدوده طبیعی قرار دارد، مشاهده می‌شود.
در این مطالعه که بر روی ۸۸۴۰۶ مادر- کودک انجام شد فشارخون زنان در دوران بارداری و وزن کودکان در سن ۴ تا ۷ سالگی اندازه‌گیری شد.
در مادرانی که طی سه ماهه دوم بارداری فشارخون بالا بود احتمال اضافه وزن و چاقی فرزندانشان ۴۹ درصد بیشتر بود. در کودکان زنانی که طی سه ماهه سوم بارداری فشارخون بالا بود احتمال اضافه وزن و چاقی ۱۴ درصد بیشتر بود. اندازه بدن مادر قبل از بارداری در این ارتباط بی‌تاثیر بود.
نکته عملی: کنترل فشارخون در سه ماهه دوم و سوم بارداری به کاهش ابتلای کودکان به اضافه وزن و چاقی کمک می‌کند.
منبع:

Ju-Sheng Zheng et al. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2017

Loading