ارتباط میزان خواب کودکان با چاقی

مطالعات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد زود خواباندن فرزندان در دوران کودکی سبب کاهش وزن آنها می شود. محققان آمریکایی اعلام کردند که نه تنها فست فود، نوشیدنی های شیرین و ورزش نکردن سبب چاقی در دوران کودکی می شود بلکه یافته های جدید نشان می دهد کمبود خواب نیز یک عامل بسیار مهم در چاقی کودکان است.
در این مطالعه که اخیراً در مجله  pediatrics به چاپ رسیده است محققان مشخص کردند میزان خوردن و وزن کودکان می تواند تحت تاثیر میزان خواب آنها باشد.
محققان در این مطالعه ۳۷ کودک ۸- ۱۱ساله را در طی یک دوره سه هفته ای مورد آزمایش قرار دادند که با وجود کوچک بودن این آزمایش، هر کودک تحت شرایط مختلف مورد مقایسه قرار گرفت.  بیش از یک چهارم (۲۷ درصد) از کودکان دارای اضافه وزن یا چاق بودند.
در هفته اول، کودکان به میزان همیشگی و بصورت معمول در خانه خوابیدند. سپس در هفته دوم، به صورت تصادفی در دو گروه جای گرفتند. گروه اول ۵/۱ ساعت بیشتر از قبل و گروه دوم ۵/۱ ساعت کمتر از قبل می خوابیدند. ولی در هفته سوم این دو گروه جابجا شدند. در واقع گروهی که در هفته دوم بیشتر خوابیده بودند در هفته سوم ۵/۱ ساعت کمتر و گروهی که کمتر خوابیده بودند در هفته سوم ۵/۱ ساعت بیشتر خوابیدند.
  سپس محققان آنچه کودکان در طی یک دوره ۲۴ ساعته در هر یک از سه هفته خورده بودند همچنین سطوح لپتین و گرلین ( هورمونهای تنظیم اشتها) را مورد بررسی قرار دادند.
محققان دریافتند کودکان در طول هفته ای که میزان خواب بیشتری داشتند نسبت به هفته ای که کمتر خوابیده بودند روزانه  134کالری کمتر مواد غذایی دریافت کرده بودند. در زمان خالی بودن معده، سطوح لپتین در هفته ای که بیشتر خوابیده بودند نسبت به زمانی که کمتر خوابیده بودند پایین تر بود. ولی در میزان سطح گرلین درهفته های مختلف تفاوتی مشاهده نشد.
 نهایتاً کاهش وزن کودکان در هفته ای که بیشتر خوابیده بودند نسبت به هفته ای که کمتر خوابیده بودند بیشتر بود. این تفاوت به طور متوسط ۰.۲۲ کیلوگرم ، یا ۰.۵ پوند بود.
 نکته عملی: چاقی در دوران کودکی عامل خطری برای بروز بسیاری از بیماری ها در کودکی و بزرگسالی است، والدین باید بدانند علاوه بر کودکان پرخور و بی تحرک، کودکانی که از میزان خواب کافی و منظم برخوردار نیستند نیز چاق تر از سایر هم سالانشان هستند. بنابراین باید کودکان را برای عادت به خواب کافی بعنوان یک فاکتور مهم سلامتی تشویق کرد.
منبع:

Published online November 4, 2013
   

Loading