ارتباط میزان منیزیم خون با زوال عقل

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله نورولوژی نشان می‌دهد که هر دو سطح بسیار بالا و بسیار پایین منیزیم خون ممکن است افرادی را در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دهد.
بدین منظور محققان سطح سرمی منیزیم حدود ۶ هزار نفر را در سن ۶۵ سالگی اندازه‌گیری کرده و این افراد را به مدت ۸ سال پیگیری کردند. آن‌ها نتایج را با توجه به سن، جنس، تحصیلات، عوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی، عملکرد کلیه و سایر بیماری‌های مرتبط تعدیل کردند.
نتایج حاکی از آن بود هر دو گروهی که سطح منزیم بالا و پایین داشتند در مقایسه با گروه میانه، ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.
محققان خاطر نشان کردند از آنجایی که گزینه‌های پیشگیری و درمان برای مبتلایان به زوال عقل یا دمانس محدود هستند، ما سریعاً نیاز به شناسایی عوامل خطر جدید ابتلا به زوال عقل داریم که به طور بالقوه می‌توانند تغییر یابند. اگر مردم بتوانند از طریق رژیم غذایی یا مکمل خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند، این امر می‌تواند رویدادی بسیار مفید باشد.
از منابع غذایی غنی از منیزیم می‌توان بادام هندی، موز، بادام، پسته، تخمه کدو، شکلات تلخ، لوبیا چشم بلبلی، ذرت، کنجد، گردو و هلو را نام برد.
نکته عملی: به منظور پیشگیری از دمانس یا زوال عقل بهتر است به کمک مکمل‌ها یا از طریق رژیم غذایی همیشه سطح کافی و متعادلی از منیزیم سرمی داشته باشیم.
منبع:

Brenda C.T. Kieboom et al. Neurology 2017; Volume 89: Page 1716-1722

Loading