ارتباط وزن کم هنگام تولد و ابتلا به کبد چرب

وزن هنگام تولد نوزاد تحت تاثیر عوامل مرتبط با مادر و نیز عوامل داخل رحمی است. تحقیقات اولیه نشان دهنده ارتباط بین وزن کم هنگام تولد و بیماری های قلبی – عروقی و دیابت است. با این حال، تا امروز اطلاعات دقیقی در مورد ارتباط بین وزن کم هنگام تولد و پیامدهای طولانی مدت آن بر سلامتی وجود ندارد.
در بیماری کبد چرب غیر الکلی (FAFLD) چربی اضافی در کبد تجمع می یابد. با پیشرفت بیماری فیبروز افزایش یافته و در نهایت به سیروز تبدیل می شود. سیروز کبدی می تواند به نارسایی کبد منجر شود. در این وضعیت نیاز به پیوند عضو وجود دارد. در ایالات متحده ۳۰ میلیون نفر به NAFLD مبتلا بوده و ۱۰ درصد این جمعیت را کودکان تشکیل می دهند. میانگین سن تشخیص بیماری ۱۲ سال است.
مطالعه حاضر اولین مطالعه ای است که نشان می دهد کمتر یا بیشتر بودن وزن هنگام تولد نسبت به مقادیر طبیعی با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مرتبط است. این مطالعه بر روی بیش از ۵۳۰ نفر با سن کمتر از ۲۱ سال انجام شد. ابتلای افراد به NAFLD  از طریق نمونه برداری (بیوپسی) تائید شده بود. اطلاعات مربوط به وزن هنگام تولد افراد نیز جمع آوری شد.
نتایج نشان داد وزن کم یا زیاد در هنگام تولد خطر بیماری کبدی را افزایش می دهد. در کودکانی که با وزن کم متولد شده بودند احتمال ابتلا به اسکار یا جوشگاه شدید کبد بیشتر بود. اما در کودکانی که با وزن زیاد متولد شده بودند احتمال ابتلا به فرم هپاتیتی کبد چرب بیشتر بود. 
نکته عملی: کودکانی که با وزن کم یا وزن زیاد متولد می شوند لازم است توجه دقیق تری به سلامت متابولیک خود داشته باشند تا از مبتلا شدن به چاقی، بیماری کبدی و دیابت پیشگیری کنند.
منبع:

Katherine Yates et al. "Low and High Birth Weights Are Risk Factors for Nonalcoholic Fatty Liver Disease in Children". The Journal of Pediatrics, 2017.

 

Loading