ارتباط چاقی و پرفشاری خون با ساختار و عملکرد قلب

نتایج مطالعه جدیدی که در مجله PLOS ONE منتشر شده نشان‌دهنده آسیب مستقیمی است که اضافه وزن بر روی وزن و اندازه قلب وارد می‌کند.
در این مطالعه از MRI قلب برای بررسی دقیق ساختار و عملکرد قلب ۴۵۶۱ نفر استفاده شده است. سپس محققان اثر طیف وسیعی از عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی شامل فشارخون، استعمال سیگار، نمایه توده بدنی (BMI)، ورزش، کلسترول، مصرف الکل و دیابت را بر روی ۴ حفره قلب (بطن‌ها و دهلیزها) بررسی نمودند. نتایج نشان داد که این عوامل خطر می‌توانند اثرات متفاوتی بر روی قلب داشته باشند. اما به طور کلی افزایش وزن قلب با اضافه وزن و چاقی افراد مرتبط بود.
به گفته محققان در حال حاضر می‌دانیم که سبک زندگی ما تاثیر زیادی بر سلامت قلب دارد. به خصوص اگر ما به اضافه وزن یا چاقی مبتلا باشیم. با این حال، مکانیسم دقیق این ارتباط مشخص نیست.
این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه سبک زندگی ناسالم خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. نتایج این مطالعه نشان دهنده اثرات خاموش اضافه وزن و پرفشاری خون بر ساختار و عملکرد قلب است که می‌تواند با گذشت زمان منجر به بیماری قلبی و نارسایی قلبی شود.
نکته عملی: اضافه وزن و پرفشاری خون عوامل خطری هستند که ما قادر هستیم قبل از آن که سبب آسیب غیرقابل برگشت قلب شوند آن‌ها را کنترل کرده و تغییر دهیم.
منبع:

Steffen E. Petersen et al. PLOS ONE 2017

Loading