افزایش تنوع باکتری‌های روده با مصرف امگا ۳

مطالعات جدید نشان می‌دهند افرادی که غذاهای غنی از اسید چرب امگا ۳ می‌خورند تنوع بیشتری در میکرو فلور (باکتری‌های روده) خود دارند که باعث بهبود سلامتی عمومی آن‌ها می‌شود.
اسیدهای چرب امگا ۳ اسید چرب ضروری هستند، به این معنی که اگرچه ما برای سالم ماندن به آن‌ها نیاز داریم، بدن انسان نمی‌تواند آن‌ها را به تنهایی تولید کند. بنابراین باید آن‌ها را از طریق غذا دریافت نماییم.
اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش کلسترول بد، کاهش فشارخون بالا و بهبود کلی سلامت قلب و عروق می‌شوند. همچنین احتمال دارد به کاهش علائم آرتریت روماتوئید و تقویت استخوان‌ها و کاهش زوال حافظه کمک نماید.
روده‌ای با باکتری‌های مفید متعدد و متنوع، کلیدی برای سلامتی ما می‌باشد. ۳۸ تریلیون باکتری در داخل روده‌ها زندگی می‌کنند که سیستم ایمنی بدن ما را سالم نگه داشته و آماده مبارزه می‌نمایند. در مقابل، از دست دادن تنوع میکروبی با سندرم روده تحریک‌پذیر، سرطان روده و بیماری‌های از این قبیل همراه است.
سیستم گوارشی ما میزبان تریلیون‌ها باکتری می‌باشد که بیشتر آن‌ها مفید هستند، زیرا نقش مهمی در هضم غذا و سیستم ایمنی بدن ما دارند و حتی وزن ما را تنظیم می‌کنند.
محققان دریافتند دریافت امگا ۳ و سطوح سرمی آن به شدت با تنوع و تعداد گونه‌های باکتری‌های مفید روده در ارتباط است. این ارتباط مستقل از دریافت فیبر بود. همچنین باکتری‌های خاصی که منجر به کاهش التهاب و چاقی می‌شوند در افرادی که اسیدچرب امگا ۳ می خورند بیشتر است.
به منظور درک این مکانیسم محققان پی بردند بالا بودن امگا ۳ در خون با سطوح بالای ترکیبی به نام ان- کربامیل گلوتامات (NCG) در روده ارتباط دارد. NCG در حیوانات استرس اکسیداتیو را در روده کاهش می‌دهد. محققان معتقدند برخی از فواید امگا ۳ به این دلیل است که این اسید چرب منجر به تولید NCG توسط باکتری‌ها می‌شود.
نکته عملی: دریافت امگا ۳ می‌تواند به بهبود سلامت عمومی ما کمک کند.
منبع:

Cristina Menni et al. Scientific Reports 2017

Loading