افزایش خطر ابتلا به نقرس با مصرف نوشیدنی های شیرین در مردان

نقرس یک بیماری مربوط به مفاصل است که سبب ایجاد درد شدید و تورم در این نواحی می گردد و شیوع آن درمردان بالای ۴۰ سال بیشتر است. این بیماری در اثر اسید اوریک بالای خون و در نتیجه رسوب کریستال های آن در مفاصل رخ می دهد. درکشورهای پیشرفته شیوع بیماری در چند دهه اخیر دو برابر شده است و جالب آن که این موضوع همراه با افزایش مصرف نوشیدنی های شیرین و فروکتوز بوده است.

توصیه های عمومی فعلی برای نقرس شامل محدودیت پورین (به مقدار زیاد در گوشت خصوصا جگر و قلوه وجود دارد) و الکل است و در مورد قندهایی که در نوشیدنی های شیرین استفاده می شود هیچ محدودیتی توصیه نمی گردد.

در این مطالعه که اخیرا در مجله پزشکی بریتانیا چاپ شده است غذای مصرفی ۴۶۰۰۰ مرد بالای ۴۰ سال بدون سابقه نقرس به کمک پرسشنامه هایی طی مدت ۱۲ سال بررسی شد.  در مدت ۱۲ سال ۷۵۵ فرد به نقرس مبتلا شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که ریسک ابتلا به نقرس با افزایش مصرف نوشیدنی های شیرین بیشتر شد. ریسک ابتلا در مردانی که روزانه ۲ واحد یا بیشتر از این نوع نوشیدنی ها استفاده می کردند، در مقایسه با کسانی که ماهانه کمتر از یک واحد مصرف داشتند تا ۸۵% بیشتر بود. البته در مورد نوشیدنی های رژیمی ارتباطی مشاهده نشد.

آبمیوه ها و میوه های غنی از فروکتوز (مثل انگور) نیز با افزایش خطر مرتبط بوده اند. البته نباید فواید میوه ها و سبزیجات را در پیشگیری از بیماری های مزمن مثل فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان نادیده گرفت. اما انتخاب میوه های با محتوای فیبر بالا ضروری است.

نکته عملی: به طور کلی مصرف نوشیدنی های شیرین و فروکتوز (آبمیوه ها و میوه های غنی از فروکتوز) ارتباط قوی ای با افزایش ریسک ابتلا به نقرس نشان دادند. لذا جهت کنترل نقرس علاوه بر محدودیت گوشتهای قرمز که حاوی پورین فراوان هستند و الکل،  محدودیت این نوع نوشیدنی ها و میوه های غنی از فروکتوز نیز توصیه می گردد.

منبع: ۲۰۱۰ BMJ-British Medical Journal

Loading