اگر دور کمر بزرگی دارید، در معرض کمبود ویتامین D هستید.

اگر دور کمر بزرگی دارید، در معرض کمبود ویتامین D هستید

ویتامین D به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. این ویتامین از بروز دیابت، نارسایی قلبی و سرطان پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین D با مشکلات استخوانی، عفونت مجاری تنفسی و بیماری‌های خودایمنی مرتبط است. آمارها نشان می‌دهد حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان به کمبود این ویتامین مبتلا هستند. با توجه به اهمیت این ویتامین در حفظ سلامتی محققان تلاش می‌کنند تا عواملی که منجر به کمبود ویتامین D می‌شوند را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری نمایند. در مطالعات گذشته ارتباط بین چاقی و کمبود ویتامین D مشخص شده است. به همین منظور محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا نوع و محل تجمع چربی در بدن نقشی در این زمینه دارد یا خیر. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در افرادی که میزان چربی ناحیه شکم بیشتر بوده و دور کمر بالاتری دارند احتمال کمبود ویتامین D بیشتر است.
در مطالعه مذکور زنان و مردان ۴۵ تا ۶۵ ساله شرکت کردند. کل چربی بدن، بافت چربی زیرپوستی در ناحیه شکم، بافت چربی احشایی (اطراف اندام‌ها) و چربی کبد بررسی شد. نتایج نشان داد که در زنان هم کل چربی بدن و هم چربی شکم با کاهش میزان ویتامین D مرتبط است. با این حال، چربی شکم اثر بیشتری در این زمینه دارد. در مردان کمبود این ویتامین با چربی ناحیه کبد و چربی شکم مرتبط است.
حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا کمبود این ویتامین سبب تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود، یا بالعکس چربی شکم سبب کمبود این ویتامین می‌گردد؟ به منظور پاسخگویی به این سوال باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
نکته عملی: در مردان و زنان چربی شکم با کمبود ویتامین D مرتبط است. به عبارت دیگر، کسانی که دور کمر بزرگتری دارند باید از نظر ابتلا به کمبود این ویتامین بررسی شوند.
منبع:

Presented at the European Society of Endocrinology annual meeting, held in Barcelona, Spain, 2018.

Loading