یک مطالعه بزرگ از ۱۸ کشور در ۷ منطقه جغرافیایی نشان داده است که حتی مصرف نسبتاً متوسط میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات مانند لوبیا و عدس ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی (CVD) و مرگ را کاهش دهد.
تحقیقات قبلی و بسیاری از دستورالعمل‌های رژیم غذایی توصیه می‌کنند مصرف روزانه این غذاها بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم در روز باشد، اما این برای بسیاری از مردم در کشورهای کم درآمد قابل دسترس نیست.
یافته‌های مطالعه اخیر نشان می‌دهد مزایای حاصل برای سلامتی را می توان حتی با مصرف نسبتاً کم این مواد غذایی، که رویکردی بسیار ارزان نیز می‌باشد، به دست آورد.
بدین منظور محققان پرسشنامه بسامد خوراک ۱۳۵ هزار بزرگسال را طی ۷ سال بررسی نمودند. اثر مداخله‌گرهایی نظیر شیوه زندگی و رژیم غذایی نیز تعدیل شدند و در نهایت به این مهم دست یافتند که مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات با کاهش مرگ و میر همراه است.
در نهایت، این مطالعه روند رو به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و مرگ را با مصرف سبزیجات خام به جای پخته نشان می‌دهد. اما سبزیجات خام به ندرت در جنوب آسیا، آفریقا و آسیای جنوب غربی خورده می‌شود.
نکته عملی: ازآنجایی که دستورالعمل‌های رژیم غذایی پیرامون فواید سبزیجات خام و پخته تفاوتی ندارد، نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد توصیه‌ها بیشتر باید بر مصرف سبزیجات خام نسبت به پخته تاکید نمایند.

منبع:

Presented at ESC Congress, 2017.

Loading