با مصرف حبوباتی مانند عدس قند خون خود را کاهش دهید.

با مصرف حبوباتی مانند عدس قند خون خود را کاهش دهید.

حبوبات غنی از مواد مغذی بوده و به کاهش بیماری‌های مزمنی که با اختلال گلوکز (قند) خون مرتبط هستند، کمک می‌کند. مطالعه جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که جایگزین کردن نیمی از سیب‌زمینی و برنج مصرفی با حبوبات به طور قابل توجهی به کاهش قند خون کمک می‌کند. به طوریکه جایگزین کردن نیمی از برنج مصرفی با عدس گلوکز خون را ۲۰ درصد کاهش داد. جایگزین کردن سیب‌زمینی نیز با عدس منجر به کاهش ۳۵ درصدی قند خون گردید.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله The Journal of Nutrition منتشر شده است ۲۴ فرد بزرگسال سالم شرکت کردند. میزان قند خون شرکت کنندگان قبل و ۲ ساعت بعد از صرف غذا اندازه‌گیری شد. محققان امیدوارند که نتایج این پژوهش به افزایش آگاهی مردم در مورد خواص حبوبات منجر شود.
گلوکز خون قندی را شامل می‌شود که طی هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش وارد جریان خون می‌گردد. میزان گلوکز خون به میزان نشاسته غذای مصرفی وابسته است. حبوبات، از جمله عدس، سبب کاهش سرعت هضم و ورود قند به داخل جریان خون می‌شوند. در نتیجه میزان قند خون را کاهش می‌دهند. به عبارت دیگر، جذب و ورود آهسته‌تر قند به داخل جریان خون سبب می‌شود گلوکز خون به طور ناگهانی افزایش نیابد. سطوح بالای گلوکز خون در طی یک دوره زمانی سبب اختلال در کنترل قند خون می‌شود. این امر یکی از علائم دیابت نوع ۲ است.
حبوبات حاوی ترکیباتی هستند که آنزیم موثر در جذب قند را مهار می‌کنند. همچنین فیبر موجود در آن‌ها به تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره و در نتیجه کاهش قند خون کمک می‌کند.
نکته عملی: مصرف حبوبات، به خصوص عدس، یک راهکار ساده و موثر جهت کنترل قند خون و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ است.
منبع:

Dita Moravek et al. The Journal of Nutrition 2018; Volume 148: Pages 535- 541.

Loading