با مصرف غذاهای ارگانیک خطر بروز سرطان را کاهش دهید.

با مصرف غذاهای ارگانیک خطر بروز سرطان را کاهش دهید

تولید غذاهای ارگانیک از چند دهه قبل آغاز شده است. به طور خلاصه می‌توان گفت که برای تولید مواد غذایی ارگانیک باید کشاورزان و تولید کنندگان محصولات خود را بدون استفاده از کودهای شیمیایی، آفت کش‌ها و اصلاحات ژنتیکی تولید نمایند.
بسیاری از مصرف کنندگان بر این باورند که محصولات ارگانیک در مقایسه با غذاهای غیرارگانیک سالم‌تر هستند. اگرچه ظاهراً به نظر می‌رسد که دریافت کمتر آفت کش‌ها سودمند است، اما دانشمندان معتقدند کشف دلایلی که بتواند مفید بودن غذاهای ارگانیک را ثابت کند، دشوار است. محققان می‌دانند که برخی آفت‌ کش‌ها اگر در مقادیر زیاد مورد استفاده قرار گیرند سرطان‌زا هستند. اما تاکنون موفق نشده‌اند که نشان دهند کاهش مصرف آفت کش‌ها در طولانی مدت چه اثراتی دارد.
محققان تاکنون ارتباط بین آفت کش‌ها با بیماری آلزایمر، پارکینسون، ناباروری و آسم را بررسی کرده‌اند. همچنین یک مطالعه به بررسی ارتباط بین غذاهای ارگانیک و خطر ابتلا به سرطان پرداخته است. در این مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که شواهد کمی مبنی بر ارتباط بین مصرف این دسته از مواد غذایی و کاهش خطر سرطان (به جزء لنفوم غیرهوچکین) وجود دارد.
اخیراً گروه دیگری از پژوهشگران درصدد برآمدند این موضوع را بیشتر بررسی نمایند. در این مطالعه اطلاعات حدود ۶۹ هزار نفر جمع‌آوری شد. اطلاعات به دست آمده عبارت بودند از: رژیم غذایی، سن، جنسیت، وضعیت شغلی، تحصیلات، میزان مواجهه با نور خورشید، استفاده از مکمل‌های غذایی، وضعیت تاهل، درآمد ماهانه، وزن، قد، سلامت کلی و سبک زندگی. نتایج نشان داد در کسانی که بیشترین میزان غذاهای ارگانیک را مصرف می‌کردند خطر ابتلا به سرطان ۲۵ درصد کمتر بود. این امر به خصوص در مورد سرطان سینه بعد از دوران یائسگی و لنفوم غیرهوچکین مشاهده شد.
نکته عملی: مصرف غذاهای ارگانیک می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها (به ویژه سرطان سینه و لنفوم غیرهوچکین) را کاهش دهد.
منبع:

Julia Baudry et al. JAMA Internal Medicine 2018.

Loading