با کاهش مصرف گوشت قرمز بیماری دیابت را بهتر کنترل کنید

با کاهش مصرف گوشت قرمز بیماری دیابت را بهتر کنترل کنید

این امکان وجود دارد که به کمک داروها و اصلاح سبک زندگی عوارض ناشی از بیماری دیابت را کاهش داد. اما اگر دیابت کنترل نشود عوارض جدی مانند بیماری قلبی – عروقی، آسیب کلیوی و کاهش بینایی در انتظار بیمار خواهد بود. این بیماری علاوه بر اینکه جسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد بر سلامت روانی نیز موثر است. به طوریکه در مبتلایان به دیابت در مقایسه با سایر افراد جامعه احتمال بروز افسردگی حدود ۲ برابر بیشتر است. افسردگی به نوبه خود ممکن است پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مصرف صحیح داروها را با مشکل روبرو سازد. به همین علت گروهی از محققان تاثیر رژیم غذایی را بر سلامت روانی این بیماران بررسی کردند.
شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. در مقابل، پیروی از رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف محصولات حیوانی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. در همین راستا، دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که مبتلایان به دیابت به کمک مصرف غذاهای گیاهی وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ نمایند.
در مطالعه اخیر اطلاعات مربوط به ۴۳۳ نفر بررسی شد. نتایج نشان داد که مصرف غذاهای گیاهی سبب بهبود قابل توجه سلامت جسمی و روانی شد. این رژیم غذایی سبب بهبود آسیب عصبی (نوروپاتی) مرتبط با دیابت و بهبود علائم افسردگی گردید. میزان قند خون ناشتا و HbA1c نیز کاهش یافت. HbA1c میانگین قند خون را طی ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در افرادی که مصرف غذاهای حیوانی را کاهش داده بودند روند کاهش وزن مطلوب‌تر بود. همچنین در این ا‌فراد چربی خون کاهش یافته بود. وزن بالا و افزایش چربی خون، هر دو، احتمال ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهند.
نکته عملی: مصرف میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای حیوانی، به خصوص گوشت قرمز، به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند که وزن، قند خون و چربی خون خود را کاهش داده و از بروز عوارض این بیماری جلوگیری نمایند.
منبع:

Anastasios Toumpanakis et al. BMJ 2018.

Loading