بلوغ زودرس با سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری مرتبط است.

بلوغ زودرس با سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری مرتبط است.

بلوغ زودرس با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در دوران بزرگسالی (از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها) مرتبط است.
مشخص شده که سیگار کشیدن برای جنین خطرناک است. استعمال سیگار یکی از علل وزن کم زمان تولد، تولد نوزاد نارس و افزایش مرگ و میر نوزادان است. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً در مجله American Journal of Epidemiology منتشر شده است نشان می‌دهد اگر مادر در دوران بارداری سیگار بکشد خطر بروز بلوغ زودرس در فرزند وی بیشتر است. در این مطالعه مشخص شد فرزندان مادرانی که در روز بیش از ۱۰ عدد سیگار کشیده بودند در مقایسه با فرزندان مادران غیرسیگاری به طور میانگین ۳ تا ۶ ماه زودتر وارد دوران بلوغ می‌شوند.
مطالعه حاضر یکی از بزرگترین تحقیقات انجام شده در زمینه بلوغ در سراسر جهان است. در این مطالعه حدود ۱۵۸۰۰ زن باردار و فرزندان‌شان شرکت کردند. در طول دوران بارداری از این زنان در مورد استعمال سیگار سوالاتی پرسیده شد. سپس فرزندان این افراد پیگیری شده و هر ۶ ماه یکبار پرسشنامه‌ای را در مورد روند بلوغ خود از سن ۱۱ سالگی تکمیل کردند.
نکته عملی: به مادران باردار توصیه می‌شود در این دوران از کشیدن سیگار اجتناب کنند. زیرا خطر بروز بلوغ زودرس در فرزندان آن‌ها افزایش می‌یابد.
منبع:

Nis Brix et al. American Journal of Epidemiology 2018.

Loading