بیماران مبتلا به فشار خون و ابتلا به نارسایی کلیه

فشار خون بالا می تواند منجر به عوارضی مانند آسیب کلیه، بیماری های قلبی و سکته قلبی و مغزی گردد. اغلب پزشکان معتقدند که در بیماران مبتلا به فشار خون هر چه قدر فشار خون کمتر  باشد می تواند برای این بیماران مفیدتر باشد در واقع پزشکان توصیه می کنند که در درمان بیماران ۳۰ تا ۵۹ ساله مبتلا به فشار خون، هدف درمانی باید رساندن فشار خون بیمار به مقادیر کمتر از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه باشد اما ممکن است کم بودن فشار خون از یک حد مشخص نیز این بیماران را در معرض برخی از خطرات و بیماری ها مانند نارسایی کلیه و مرگ قرار دهد.
در این رابطه، مطالعه ای به تازگی انجام شده و نتایج آن  در نشریه Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است. هدف این مطالعه تعیین محدوه طبیعی فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون برای پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند نارسایی کلیه در این بیماران بوده است.
در این مطالعه کوهورت حدود ۴۰۰۰۰۰ بیمار مبتلا به فشار خون با سن بالای ۱۸ سال شرکت داشته اند. این بیماران به مدت ۴ سال مورد پیگیری قرار گرفتند و اندازه گیری فشار خون و بروز مرگ و میر و نارسایی کلیه در آنها انجام گرفت.
نتایج این مطالعه نشان داد بیمارانی که فشار خون آنها در محدوده ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه برای فشار سیستولیک و ۶۰ تا ۷۹ میلی متر جیوه برای فشار دیاستولیک باشد، کمترین خطر ابتلا به نارسایی کلیه و مرگ و میر را خواهد داشت. در بیمارانی که فشار خون آنها در محدوه ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه بوده است( با وجود این که در محدوه طبیعی فشار خون قرار دارد) احتمال مرگ و میر و نارسایی کلیه ۱۰ درصد بیشتر از کسانی بوده است که فشار خون سیستولیک آنها بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه بوده است. همچنین در کسانی که فشار خون سیستولیک بین ۱۴۰ تا ۱۴۹ میلی متر جیوه داشته اند احتمال احتمال مرگ و میر و نارسایی کلیه ۴۰ درصد بیشتر از کسانی بوده است که فشار خون سیستولیک۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه داشته اند.
نکته عملی: بر اساس نتایج این مطالعه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بهترین محدوه برای فشار خون سیستولیک ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار خون دیاستولیک ۶۰ تا ۷۹ می باشد و مقادیر کمتر و بیشتر از این محدوده می تواند پیامدهای نامناسبی برای این بیماران به همراه داشته باشد.

منبع:

J Am Coll Cardiol. 2014 ;12 (6):588-97

 

Loading