تخم‌مرغ خطر بیماری قلبی – عروقی را افزایش نمی‌دهد.

تخم‌مرغ خطر بیماری قلبی - عروقی را افزایش نمی‌دهد.

محققان دانشگاه سیدنی طی مطالعه‌ای دریافتند مصرف ۱۲ عدد تخم‌مرغ در هفته به مدت ۱ سال خطر بیماری قلبی – عروقی را در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ افزایش نمی‌دهد.
در مطالعه مذکور شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند. یک گروه ۱۲ عدد تخم‌مرغ در هفته دریافت می‌کردند. در حالیکه گروه دیگر کمتر از ۲ عدد تخم‌مرغ می‌خوردند. در ابتدا از همه افراد خواسته شد که وزن خود را ثابت نگاه دارند. بعد از گذشت ۳ ماه از شرکت‌کنندگان خواسته شد که وزن خود را کاهش دهند. در ۳ ماه دوم نیز گروه اول ۱۲ عدد و گروه دوم کمتر از ۲ عدد تخم‌مرغ در طی هفته مصرف می‌کردند. سپس به مدت ۶ ماه شرکت‌کنندگان همان میزان مصرف را ادامه دادند.
در مدت ۱۲ ماهی که مطالعه در حال انجام بود میزان کاهش وزن ۲ گروه مشابه بود. همچنین خطر بیماری قلبی – عروقی در آن‌ها تغییر نکرده بود. به طوریکه بین ۲ گروه از نظر وجود عواملی که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند (مانند افزایش کلسترول و قند خون و پرفشاری خون) تفاوتی وجود نداشت.
در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال افزایش کلسترول بد (LDL) بالا است. تخم‌مرغ نیز حاوی کلسترول است. با این حال، نتایج این مطالعه از شواهدی که نشان می‌دهند مصرف این ماده غذایی اثر کمی بر روی میزان کلسترول خون دارد، حمایت می‌کند. تخم‌مرغ حاوی پروتئین و ریزمغذی‌های متعدد بوده، به حفظ سلامت قلب، عروق خونی و چشم کمک کرده و همچنین برای زنان باردار سودمند است.
نکته عملی: افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ می‌توانند از تخم‌مرغ به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم استفاده نمایند. در رژیم غذایی سالم دریافت چربی‌های اشباع (مانند کره) با چربی‌های غیراشباع که یک یا چند پیوند دوگانه (مانند روغن زیتون) دارند، جایگزین شده است.
منبع:

Nicholas R Fuller et al. The American Journal of Clinical Nutrition 2018.

Loading