حتی اگر وزن کم نکنید، ورزش برای شما مفید خواهد بود

حتی اگر وزن کم نکنید، ورزش برای شما مفید خواهد بود

نتایج یک مطالعه جدید نشان‌ می‌دهد افراد چاقی که به طور منظم ورزش می‌کنند، حتی اگر موفق نشوند وزن زیادی از دست دهند، می‌توانند از فواید ورزش کردن بهره‌مند شوند. به طوریکه، در این افراد فعالیت بدنی سبب بهبود سلامت قلب و افزایش طول عمر می‌شود. در افراد چاقی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افراد چاقی که فعالیت بدنی منظم ندارند توده عضلانی بدن بیشتر و عملکرد قلب مطلوب‌تر است.
برای انجام این پژوهش ۲ گروه از افراد چاق که مجموعاً ۱۱۰۰ نفر بودند با یکدیگر مقایسه شدند. نمایه توده بدنی (BMI) تمام شرکت کنندگان حداقل ۳۰ بود. BMI از تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می‌آید. BMI ≥ ۳۰ نشانه ابتلا به چاقی است.
نتایج نشان داد در شرکت کنندگانی که به طور منظم فعالیت بدنی داشتند ضربان قلب ۴۴ درصد، میزان چربی بدن ۴۳ درصد و BMI 37 درصد کمتر بود. همچنین در این افراد عملکرد قلب در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشت. به گفته محققان افزایش توده عضلانی در افرادی که ورزش می‌کردند در بهره‌مندی آن‌ها از این فواید موثر بوده است. افزایش توده عضلانی سبب تقویت متابولیسم (سوخت و ساز)، کمک به کنترل قند خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی – عروقی می‌شود.
تحقیقات گذشته نشان داده بودند تناسب قلبی – تنفسی بالا، حتی در افراد چاق، با کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. منظور از تناسب قلبی – تنفسی توانایی سیستم گردش خون و ریه‌ها در تامین اکسیژن مورد نیاز عضلات در هنگام فعالیت بدنی است. ورزش منظم در افزایش این تناسب نقش بسزایی دارد.
نکته عملی: هدف از ورزش کردن تنها کاهش وزن نیست. در افراد چاقی که به طور منظم فعالیت بدنی دارند، حتی در صورتی که به میزان قابل توجهی وزن کم نشود، سلامت قلب بهبود و طول عمر افزایش می‌یابد.
منبع:

Presented at the American Heart Association annual meeting, in Chicago, 2018.

Loading